3895
تاریخ انتشار : 13:17:14 , 1396/03/06    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

انتقاد مهرزمان فخارمنفرد بخاطر استفاده غیر قانونی از آثارش
مهرزمان فخارمنفرد پیشکسوت هنرهای تجسمی از شرایط موجود در حقوق مالکیت معنوی آثار هنری به ویژه در زمینه تخصصی گل و مرغ انتقاد کرد.

به گزارش ايوانا،  مهرزمان فخارمنفرد پيشکسوت هنرهاي تجسمي و از اعضاي موسسه هنرمندان پيشکسوت که فعاليت هنري خود را از سال 1355 در رشتههاي نگارگري، گل ومرغ و هنرهاي لاکي آغاز کرده است و تاکنون موفق به خلق آثار منحصر به فرد و بسيار زيادي در اين زمينه شده است در گفت‌و گويي ضمن گلايه بخاطر استفاده غير قانوني از آثارش توسط نهادها و ارگانهاي مختلف اعم از خصوصي يا دولتي به انتقاد از شرايط موجود در حقوق مالکيت معنوي آثار هنري به ويژه در زمينه تخصصي گل و مرغ پرداخت.

 مهرزمان فخار منفرد ابتدا از نشر آثارش به شکل گسترده سخن به ميان آورد و گفت: سال 1378 بود که با برگزاري چهارمين دوسالانه نگارگري و برگزيده شدن آثارم در آن که منجر به چاپ آن آثار در کتاب «شرح مجموعه گل» به سفارش موزه هنرهاي معاصر توسط انتشارات «يساولي» شد که عکاسي آن را نيز جواد سيدآبادي انجام داد. متاسفانه پس از آن به کرات مشاهده کردم که از اين سري آثار به هر مناسبتي در بيلبوردهاي تمام مناطق تهران و حتي بعضي استان‌ها و يا نهادي مردمي چون بسيج و بنرهاي سازمان زيباسازي و سازمان فرهنگي هنري و شهرداري حرم مطهر (سازمان بهشت زهرا) و لوح‌هاي سپاس و تقدير پايگاه‌هاي مقاومت و کتاب‌هاي مختلف تحت هر عنوان و... بدون اجازه چاپ شده و مورد استفاده غير مجاز قرار گرفته است.

وي خاطرنشان کرد: البته پيش از آن نيز موزه هنرهاي معاصر در دومين دوسالانه نگارگري يعني سال 1374 هم اسلايد اثر نکارگري من را که تقدير شده بود، به ناشري با قيمت پنجاه هزار تومان فروخت و در سال 1392 همان اثر در شاهنامه دکتر کزازي نيز به چاپ رسيد.

منفرد با يادآوري اين مقوله که اين گونه امور نه تنها در کشور اسلامي ما، بلکه درهيچ فرهنگي پسنديده نيست، ادامه داد: متاسفانه امروز انديشه‌هاي نارسا متوجه بر آمدن حاجات روزمره است و بي‌توجه به نيازهاي معنوي، با تعرض به آثار ديگران و ناديده گرفتن حقوق معنوي و مادي هنرمندان مشغول به خيانت به هنر و هنرمند است، اين در حالي است که حداقل در يک دهه گذشته هر ساله شاهد برگزاري انواع  همايش حقوق مالکيت هنري و ادبي در کشور هستيم ولي آيا اين مراسم‌ها تاکنون خروجي عملي ملموسي نيز داشته است؟

اين هنرمند پيشکسوت که عمر خود را در زمينه اعتلاي هنر نگارگري و به ويژه شاخه «گل و مرغ» ايران صرف کرده است در ادامه اظهار داشت: استفاده مکرر و بي‌رويه از اثر هنري به هر مناسبت در سال‌هاي متمادي آن هم بدون اطلاع و اجازه از پديد آورنده اثر و ناديده گرفتن حقوق مادي و معنوي او از طرف هر سازمان و ارگاني بسيار ناپسند وخلاف قانون است و چنين اقدامي طبق ماده 28 قانون حمايت از مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 جرم است.

وي با بيان اين نکته که اي کاش به عنوان مثال موزه هنرهاي معاصر که برگزارکننده اين دوسالانه‌ها است و طبق تعهداتي که در فرم‌ها هنگام تحويل آثار براي چاپ اين آثار در پوستر و کتاب نمايشگاه نوشته مي‌شود نظارت بيشتري در حفظ و نگهداري آثار نمايد، گفت: درست همانگونه که در پشت جلد اين کتاب نوشته شده هرگونه بهره‌برداري و استفاده از آثار منوط به اخذ مجوز رسمي از ناشر است و بايد حراست لازم از آثار چاپ شده در آن نيز انجام پذيرد در غير اين صورت احتمالا اتفاقي پنهاني افتاده که حدود هفده سال با تذکرهاي مکرر باز هم اين جريان ادامه دارد که آثار تحويلي من به دوسالانه با برش‌هاي نامناسب، تهيه استيکرهاي متنوع و ... مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

فخار منفرد افزود: هنر گل و مرغ که بر جلد قرآن مي‌نشيند هنري فاخر و سرآمد است و شاخه‌اي مستقل از نگارگري، حال که اين هنر مورد توجه عام‌تر هم قرارگرفته و براي هر نوع تبليغي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مي‌شود از اين گونه آثار هنري خريداري کرده و ضمن معرفي خالقان اين آثار در سطح شهر به صورتي گسترده از کل تابلو براي تبليغات بهره گرفت که در اين صورت بسيار زيبا و نشاط انگيز هم خواهد بود.

نگارگر پيشکسوت کشور يادآور شد: بهتر آن است که شهرداري محترم تهران و يا شهرداري‌هاي مناطق مختلف با استفاده از امکانات گسترده‌اي که دارند ضمن گسترش و ارتقاء سطح فرهنگ و هنر اصيل ايراني از شان و منزلت اجتماعي هنرمندان حمايت کرده تا هم منجر به ارتقاي کيفي آثار هنري شود و هم بتوانند تمام و کمال زينت‌بخش تابلوهاي تبليغاتي شود، زيرا بدون شک دنياي لطيف و زيباي نقاشي گل و مرغ که پر از راز و رمز و شگفتي است به جهاني غير از جهان ماده توجه دارد تا به نحوي شايسته‌تر وکامل‌تر گردد، اجازه و فرصت اعتراض را از هنرمند مي‌گيرد ولي متاسفانه کار به جائي رسيده که هزاران فرياد نهفته را با صداي هرچه بلندتر به اعتراض وا مي‌دارد.

او در ادامه تصريح کرد: باعث تاسف است اگر بگويم که تصاوير گل و مرغ آثار من در اينترنت براي چاپ، بسيار بي‌کيفيت و نامناسب هستند، به همين دليل اين فرضيه قوت مي‌گيرد که احتمالا شخصي به شکل پنهاني با فروش اسلايد آثارم که به امانت در اختيارش بوده، به نيت خود رسيده و استفاده فراوان برده است، به زعم بنده مسوليت اين امر به عهده دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است تا در اين زمينه به تعهد خود عمل کند و اين موضوع را مورد پيگيري قرار دهد زيرا کيفيت غيرمجاز آثارم که پيش از اين از آنها سخن گفتم، خوب است و استفاده از اينترنت را منتفي مي‌کند، آيا اين افراد خود را نسبت به اين آثار محق مي‌دانند؟ متاسفانه قبح اين عمل از بين رفته و بعضي از دفاتر تبليغاتي به اين کار عادت کرده‌اند يا به زبان شاعرانه بايد گفت؛ رنج گل بلبل کشيد و بوي گل را باد برد.

اين هنرمند عضو موسسه هنرمندان پيشکسوت در پايان گفت: يادگيري و کسب تجربه اين رشته هنري مستلزم سال‌ها رنج و مرارت و تلمذ است و خلق اين گونه آثار ماه‌ها وقت مي‌طلبد، سوءاستفاده از آثار هنري به منظور تبليغات گوناگون از جانب برخي از سازمان‌ها و ارگان‌ها و دفاتر، ضد فرهنگ، ضد هنر، ضداخلاق و خلاف عدالت اجتماعي و بي‌توجهي و اهانت به قانون است. لازم است اين گونه قوانين کشور که ناديده گرفته مي‌شوند مکرر از طريق رسانه‌ها به اطلاع برخي از دست اندرکاران برسد تا نظارت بيشتري روي اين موارد به خرج دهند و همچنين  لازم است از هنرمندان اين رشته جهت همکاري دعوت تا هم باعث شکوفائي بيشتر اين هنر شوند و هم انعکاس اين عمل زيبا جامعه هنري را دل گرم و دست متجاوزين بي‌بضاعت را از تکه تکه کردن آثار هنري کوتاه کنند تا خداي ناکرده ديگر آرامش رواني از بعضي هنرمندان در جامعه هنري سلب نشود و نجابت هنري هنرمند ناديده گرفته نشود. به عقيده من مطمئنا اين گونه افراد در ديوان عدالت الهي بخشوده نخواهند شد، اين دو بيت به زيبايي جان مطلب را ادا مي کند؛

گر چشم دلم به صبر بودي/ جز عشق نديدمي مهمات/
تا باقي عمر بر چه آيد/بر باد شد آنچه رفت هيهات.


 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
خرید اثر توسط آقای مرادخانی در حراج تهران یک کار فرهنگی بود یا یک پز سیاسی با پول بیت المال؟





   
آخرین اخبار  
سرقت تندیس مسی در یکی از میادین شیراز
نمایش مجسمه‌های بزرگ تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر
نشان نقره "گرافیس" به هنرمند ایرانی رسید
فراخوان طراحي پوستر جشنواره " One City One Pride Arts"
فراخوان هنرمندان و فعالان حوزه‌هاي تئاتر و پرفورمنس
فراخوان رقابت هنرهاي تجسمي زنان در هنر
فراخوان رقابت کارهاي کوچک – استعداد هاي بزرگ
فراخوان "جايزه طراحي آسيا 2018"
فراخوان مسابقه بين المللي عکس Proify 2017
فراخوان نمايشگاه بين المللي عکاسي روماني CAMPINA 2017
فراخوان بين المللي طراحي "کتابخانه کودک پينوکيو"
فراخوان جايزه بين المللي VELUX براي دانشجويان معماري در دانمارک
آخرین تصمیمات پیرامون مجسمه‌ شکسته‌شده‌ عماد در دوسالانه مجسمه‌سازی
سید عباس صالحی : از هیچ انتقادی ولو گزنده و تند ناراحت نمی‌شوم
دستاوردهای ما را گوشت قربانی نکنید


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph