3898
تاریخ انتشار : 13:42:42 , 1396/03/06    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

تجلیل از سید اکبر حلی در هم‌اندیشی «مقرنس عصر قاجار»
در هم‌اندیشی «مقرنس عصر قاجار» از یک عمر تلاش بی‌وقفه در عرصه مرمت و معماری استاد سید اکبر حلی در زمینه صیانت از آثار و ابنیه تاریخی معماری سنتی ایران تجلیل شد.

به گزارش ايوانا،  هم‌انديش مقرنس عصر قاجار و بزرگداشت استاد «سيد اکبر حلي» از مرمت کاران و پژوهشگران شهر کاشان، عصر سه‌شنبه دوم خرداد با حضور مسئولان و متوليان شهر کاشان، معماران، علاقه‌مندان و خانواده استاد حلي در سالن همايش‌هاي فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتداي اين هم‌انديشي و بزرگداشت، عليرضا اسماعيلي معاون پژوهشي فرهنگستان هنر به اهداف برگزاري اين هم‌انديشي و بزرگداشت اشاره کرد و اظهار داشت: توجه به حفظ و اشاعه هنرهاي سنتي به ويژه سنت معماري ايراني اسلامي که متاسفانه امروزه در معرض خطر فراموشي است، از اولويت‌هاي پژوهشي امروز بيشتر از ساير مباحث حوزه‌هاي هنري در اولويت کاري فرهنگستان قرار گرفته و به همين دليل از سال گذشته، سلسله برنامه‌هايي در حوزه معماري سنتي ايران تدارک ديده شده است.

وي سپس از همايش ملي «آجر و آجر کاري در هنر و معماري ايران» ياد کرد و افزود: در سال گذشته در خصوص تزئينات و آرايه‌هاي معماري ايراني اسلامي همايش ملي آجر و آجرکاري را برگزار کرديم که همايش اصلي در شهر تهران و دو پيش همايش در شهرهاي دزفول و کرمان با همکاري دانشگاه آزاد اسلامي و ساير نهادهاي اين شهرها برگزار شد. در اين همايش آثار ارزشمندي چاپ و منتشر شد و نمايشگاه بزرگي از عکس‌هاي آثار باستاني که در اين حوزه وجود داشت، در موسسه فرهنگي- هنري صبا به نمايش درآمد و مورد اقبال مخاطبين قرار گرفت.

معاون پژوهشي فرهنگستان هنر سپس به ديگر برنامه‌هايي که در دستور کار قرار گرفته پرداخت و ادامه داد: همچنين در سال جاري سلسله نشست‌هايي در حوزه معماري سنتي ايران به منظور حفظ و اشاعه سنت معماري در دستور کار قرار گرفته است. يکي از اين برنامه‌ها، بررسي آثار  معمار بزرگ ايران «حاج محمدتقي معمار شوشتري» است که بررسي آثار و بزرگداشت اين هنرمند بزرگ در نيمه دوم سال جاري در شهر شوشتر برگزار خواهد شد. او از معماران سنتي معاصري است که در معماري، خوشنويسي، موسيقي و شعر آثار ارزشمندي از خود باقي گذاشته است. اين برنامه قرار است با همکاري ميراث فرهنگي و فرمانداري شوشتر برگزار شود.

عليرضا اسماعيلي به ديگر برنامه‌هايي که در همين راستا برگزار خواهد شد اشاره کرد و افزود: بررسي آثار و احوال «سلطان محمد معماريزدي» که در دوره صفويه آثار ارزشمندي از خود باقي گذاشته است. از جمله مجموعه گنجعلي‌خان در کرمان که با  همکاري نهادهاي شهر کرمان برگزار مي‌شود.

وي سپس با اشاره به سلسله برنامه‌هايي که در حوزه مباني طراحي در معماري ايراني اسلامي در دستور کار فرهنگستان هنر قرار گرفته، گفت: امروز مفتخريم که در صدديم از استاد حلي که از مرمت گران و معماران سنتي ايران است با حضور کارشناساني که شناخت بيشتري از ايشان دارند، تجليل کنيم. بيش از 70 خانه تاريخي توسط استاد حلي مرمت شده است، همچنين از کارهاي ارزشمندي که مي‌توان از آن ياد کرد، شاگرداني هستند که توسط ايشان تربيت شدند و دانش و تجربه خودشان را در اختيار نسل جوان قرار دادند.

اسماعيلي با اشاره به اين مطلب که بررسي آثار و احوال هنرمندان بزرگ ايران منحصر به معماران نمي‌شود، خاطر نشان کرد: در ديگر حوزه‌ها نيز اين پژوهش‌ها انجام مي‌گيرد، به عنوان نمونه بررسي آثار و احوال «خواجه غياث‌الدين علي نقش‌بند يزدي» نقاش، شاعر، طراح پارچه و بافنده مشهور و صاحب سبک عصر صفوي و معاصر با شاه عباس که به عنوان پدر نساجي ايران از آن ياد مي‌شود، از ديگر برنامه‌هاي فرهنگستان است. در حال حاضر، به بررسي و جمع آوري برخي از آثاري که از اين هنرمند بزرگ در موزه‌هاي دنيا وجود دارد، مي‌پردازيم و اميدواريم بتوانيم در آينده نه چندان دور با برگزاري بزرگداشت و نشست پژوهشي در اين حوزه دستاوردهاي خوبي را براي محققان و پژوهشگران ارائه و منتشر کنيم.

مقرنس تنها عنصر مشترک معماري جهان اسلام

در ادامه نشست مهدي مکي نژاد دبير علمي هم‌انديشي «مقرنس در عصر قاجار» به سخنراني پرداخت و اظهار داشت: مقرنس تنها عنصر مشترک معماري جهان اسلام است؛ در همه? مناطق و قلمرو جهان اسلام تا آفريقا، هند و اسپانيا اين عنصر مشترک را در معماري بناها مشاهده مي‌کنيم.

وي از اعتقادات زنده ياد حسين لر زاده ياد کرد و افزود: استاد لر زاده قائل به اصول اربعه در معماري ايران بود و مقرنس را به عنوان اولين اصل در معماري ايراني مي‌شمارد.

مکي نژاد سپس پژوهش درباره مقرنس را به عنوان يکي از دغدغه‌هاي اصلي فرهنگستان هنر شمرد و ادامه داد: موضوع مقرنس بسيار مهجور مانده و کمتر درباره آن پژوهش شده و متأسفانه منابع محدودي در اين زمينه وجود دارد. در صورتي که مقرنس پيشينه‌اي فراتر از تاريخ معماري اسلامي دارد و ما مي‌توانيم به طور مشخص آثار مقرنس را از قرون اوليه اسلامي پي بگيريم و نمونه‌هاي شاخص آن را مورد مطالعه قرار دهيم.

وي به دلائلي که عصر قاجار به عنوان دوره تاريخي اين پژوهش برگزيده شده، اشاره و تصريح کرد: اينکه دوره قاجار را براي اين هم‌انديشي انتخاب کرديم، به دليل گونه‌هاي مقرنسي است که در اين دوره وجود دارد، اين دوره به لحاظ تنوع، تکثر و رنگ، بسيار پرکار و ارزشمند به شمار مي‌رود.

علت ديگر، نزديکي ما به اين عصر است، هويت قاجار شناخته شده و خاص است و پژوهشگران مي‌توانند نمونه‌هاي زيادي از آثار برجامانده اين دوره را شناسايي و مورد بررسي قرار دهند.

دبير علمي هم‌انديشي مقرنس در ادامه گفت: فراخوان اين هم‌انديشي در بهمن ماه 1394 آماده شده بود و در اين مدت حدود 25 مقاله توسط فراخوان به دبيرخانه رسيد، اين بيانگر اين مطلب است که ما متأسفانه در کار پژوهشي خود شکست خورديم، زيرا خاص بودن موضوع، اين هم‌انديشي موجب شد که مورد اقبال قرار نگيرد و به همين دليل 8 يا 9 مقاله در اين حوزه سفارش داديم؛ در صورتي که يک چنين پتانسيل ملي به عنوان مقرنس داريم، اما کار پژوهشي درباره‌اش بسيار محدود و در حد کمتر از شمارش انگشتان دست وجود دارد.

وي در همين زمينه افزود: يکي از دلايلي که در اين حوزه پژوهش بسيار کم صورت گرفته، اين است که اين کار به دست معماران سنتي انجام مي‌شود که معمولاً دست به قلم نيستند و به قول استاد شعرباف، استادکاراني که کِرد و کشش داشته باشند، بسيار محدودند. البته ما در حوزه عملي در مقرنس داراي وضعيت خوبي هستيم، زيرا در اين چند دهه اخير، معماران بزرگ سنتي شاگردان خوبي را از نسل دانشجوياني که سر کار آمدند، تربيت کردند و به اين وسيله پيوند خوبي با مقرنس ايجاد شد ولي به جهت پژوهش هنوز حفره‌هاي خالي زياد است و در اين زمينه لاغريم.

مکي‌نژاد به کارهاي مکتوبي که از مقرنس به جامانده اشاره کرد و يادآور شد: «مفتاح الحساب» اثر غياث‌الدين جمشيد کاشاني، يکي از منابع مکتوبي است که درباره مقرنس به رشته تحرير درآمده است. گرچه تاريخ مقرنس پيش از اين است، اما اولين منبع مکتوب در اين حوزه به شمار مي‌رود. «طومار توپ کاپي» نيز از ديگر منابعي است که درباره تزئينات معماري نگاشته شده است. «طومار ميرزا اکبر» نيز از ديگر منابعي است که در اين حوزه وجود دارد.

وي در پايان سخنان خود اين هم‌انديشي را بهانه‌اي دانست تا به ارزش‌هاي معماري ايراني اسلامي خود بيشتر آگاهي يابيم.

بازسازي کاشان مرهون توجه کريم‌خان زند

سيف‌الله امينيان پژوهشگر و معاون اسبق ميراث فرهنگي سخنران بعدي اين هم‌انديشي علمي بود که سخنان خود را  با اين بيت «غير هنر که تاج سر آفرينش است / دوران هيچ سلطنتي جاودانه نيست» آغاز کرد و گفت: قبل از هر چيز مي‌خواهم از دو نفر از بزرگان معماري ايران زنده‌يادان استاد کريم پيرنيا و دکتر باقر آيت‌الله‌زاده شيرازي ياد کنم که نزد آنها به تلمذ و يادگيري فنون معماري پرداختم.

وي احياي آثار تاريخي و معماري کاشان را مرهون کريم‌خان زند ــ وکيل‌الرعايا ــ دانست و افزود: در سال 1192 ه.ق. زلزله‌اي رخداد که موجب تخريب 80 درصد از بناهاي اين شهر شد و به دستور کريم‌خان زند و توسط عبدالرزاق خان کاشاني که حاکم وقت بود، 500 نفر از معماران نخبه از سراسر کشور به اين شهر گسيل شدند و به مرمت آثار و ساخت بناهاي اين شهر پرداختند.

امينيان از باروي بزرگ سلجوقي ياد کرد که در حملات و يورش‌هاي بزرگ، اهالي کاشان را از گزند دور داشته و افزود: بايد از کساني ياد کنم که در مرمت و حيات دوباره اين بناي عظيم ما را ياري کردند و همت گماشتند. اين بنا در دوره مهندس محلوجي و مهندس شکرريز دوباره مورد مرمت قرار گرفت، چون تا آن زمان توانسته بودم با بودجه‌اي که در اختيار داشتيم، تنها بخشي از آن را مرمت نمايم.

وي در پايان از خدمات مرمتي استاد سيد اکبر حلي نام برد و او را از مشاهير و معماران سنتي زمان خود دانست که حدود 2000 هنرجو را در زمينه معماري سنتي ايران تربيت کرد. و در پايان سخنان خود، مرمت آثار و ابنيه تاريخي در کاشان را يکي از علت‌هايي شمرد که گردشگران و توريست‌ها را از سراسر جهان به اين شهر تاريخي کشانده است. 

ما فرهنگ و هنر ايران زمين را در گذشته جا گذاشته‌ايم
  ناصر مشهدي زاده دهاقاني استاديار دانشگاه تهران سخنران بعدي اين هم‌انديشي و بزرگداشت بود که سخنان خود را با سبقه تاريخي معماري در شهر کاشان آغاز کرد و اظهار داشت: اين شهر گرچه در زلزله که روي داده، تمام بناهاي عظيم و پر قدمت خود را از دست داد، اما معماران سنتي ما آثاري در آنجا بنا کردند که زيبايي آن‌ها موجب شد تا ما گذشته تاريخي و معماري قبل از زلزله و آثار معماري که از دوره ايلخاني و قبل از آن را که در اين شهر وجود داشت، فراموش کنيم و از ياد ببريم.

اين پژوهشگر به تمدن 7500 ساله ايران اشاره کرد و افزود: ما در مقابل تمدن عظيمي در حدود 7500 سال قرار داريم و بايد کساني مانند آندره گُدار، گيرش من، پيرنيا و ديگران عاشق ايران و تمدن بزرگ‌اش باشند. اينکه فرزند برومندي مانند استاد حلي از دل فرهنگ عظيم آن بيرون بيايد، چيز عجيبي نيست.

وي مرمت آثار تاريخي کاشان را انقلاب معماري در اين عرصه دانست و افزود: مهندس محلوجي، مهندس امينيان و استاد حلي سه ضلع مثلثي را تشکيل دادند که موجب انقلاب بزرگي در کاشان شد و آن مرمت ابينه و آثار تاريخي کاشان بود که در معرض ويراني شديد قرار گرفته بود.

اين استاديار دانشگاه تهران به ديدگاهي از منظر شهرسازي پرداخت و ادامه داد: از منظر شهر سازي، ارزش‌گرايي سه وجه دارد؛ ارزش‌مداري، ارزش‌گذاري و ارزش آفريني. استاد حلي داراي شخصيتي هستند که به اصول ارزشي خود پايبند است و 70 خانه تاريخي را صيانت و مرمت کرده و ارزش‌هاي آن را احياء کرده است و اگر فرهنگ و تمدن ايران پوياست، به دليل حضور افرادي چون استاد حلي است که ارزش آفرين بوده است و به گذشته خود بسنده نکرده و هميشه رو به جلو رفته است. استاد حلي آثار زيادي نيز خلق کرده است. او از سبک و طريقت خود صيانت کرده و در مقابل آرايي که قبول نداشته، سرخم نکرده است. 

وي در ادامه ريشه «مقرنس» را عرفان دانست و به تشريح اين ديدگاه پرداخت و گفت: سه اصل مشترک بين عرفان ايراني و دين اسلام وجود دارد، حقيقت، شريعت و طريقت. من اجازه مي‌خواهم که عرفان ايراني را به هندسه نزديک کنيم. اگر شريعت را  دايره و محيط آن فرض کنيم، حقيقت را مرکزش و طريقت را شعاع آن بدانيم، بي‌نهايت شعاع مي‌تواند از مرکز آن رسم شود. ولي بايد بدانيد تنها يک شعاع مي‌تواند از مرکز  رسم کرد. استاد حلي داراي ارزش‌هاي اخلاقي است که به محيط اين دايره نزديک مي‌شود، او همان، تنها شعاعي است که مي‌شود از مرکز دايره رسم کرد. زيرا او به حکمت الهي نزديک شده است. او نه تنها در حوزه معماري بلکه در تمامي عرصه‌ها ورود پيدا کرده و مانند سايباني براي فرهنگ، هنر و انسانيت است.

مشهدي زاده با تاکيد بر احياي فرهنگ و هنر پيشين و گذشته ايران سخنان خود را به پايان برد و اظهار داشت: ما فرهنگ و هنر ايران زمين را در گذشته جا گذاشتيم و اين عين آرمان‌خواهي و آينده نگري است که به فرهنگ گذشته خود وصل شويم. اگر امروز استاد حلي پايش را محکم بر روي زمين مي‌گذارد و قدم بر مي‌دارد براي اين است که او به گذشته خود توجه داشته و از گذشته خود بهره برده و قدم به سوي آينده برداشته است. او همان عياري است که در گذشته اگر کسي به سفر مي‌رفت تمام مال و ناموس خود را به او مي‌سپرد. او به قول سهراب سپهري سايه‌اش را به رايگان مي‌بخشد و از کسي دريغ نمي‌کند. کارهاي بزرگي که او کرده است او را به شخصيت بزرگي تبديل کرده که بايد او را يکي از معماران بزرگ و بي‌بديل عصر خود بدانيم. او از جواني پژوهش مي‌کرده و کتاب مي‌نوشته و بايد زودتر از اين به اين شخصيت بزرگ مي‌پرداختيم.

بخش دوم اين هم‌انديشي به نشست تخصصي «مقرنس عصر قاجار» اختصاص داشت. در اين بخش ابتدا استاد سيد اکبر حلي مقاله‌اش را با عنوان «تجلي حکمت در معماري ايران به روايت معماران و مقرنس کاران کاشاني در دوره قاجار» ارائه کرد. وي سخنان خود را از تشريح حکمت آغاز کرد و اظهار داشت: حکمت علوم حقيقي است يعني علم به حقايق اشيا است البته به قدر طاقت و توان بشري. حکمت يک وصف نفساني و روحي است. ملکه‌اي علمي. اعتقادي. عملي و بطلان ناپذيراست. لذا مي‌توان گفت حکمت آن دسته از علوم عقلي است که موهبت الهي دارد و خداوند به انسان‌هاي نيکوکار و صالح داده است.

وي سپس به تعريف حکيم از ديدگاه حکمي پرداخت و افزود: با توجه به تعاريف گفته شده، حکيم کسي است که کارها و اعمالش از روي دانايي و بينايي باشد همه‌ي علوم را مي‌داند و عمل مي‌کند.  او فيلسوف خردمندي است که همه چيز مي‌داند و علاوه بر اشراف نظري، خِرَد عملي هم دارد و همواره جوياي معرفت.  به عبارتي جامع حکمت نظري و عملي است. حکيم صاحب علم و عرفان است و طالب معرفت و کارهايش بر اساس تدبير و علم و اراده است و هيچ کاري بيهوده و عبث انجام نمي‌دهد. کارهايش هدفمند است. او علت‌ها را  مي‌فهمد و بر پايه عقلانيت والهامات قلبي تصميم‌گيري مي‌کند.

اين مرمت گر بناهاي تاريخي به تشريح «تجلي حکمت در معماري ايران» پرداخت و ادامه داد: هنرمندان مسلمان  با تکيه بر دو محور عقل و ايمان، حقيقت را جستجو مي‌کردند و حاصل اين کنکاش در آثارشان متجلي مي‌شد. لذا هر بيننده‌اي را متحير مي‌سازد که چگونه دانش و آگاهي معماران هنرمند و خداجو به اين حد کمال بوده که اين‌گونه  افکار حکيمانه، افعال حکيمانه و در نتيجه آثار ماندگارشان تجلي يافته است. براي پي بردن به اين حقيقت مي‌بايد نگاهي هرچند مختصر به آثارشان داشته باشيم.

استاد حلي سپس به مبحث فلسفه پيدايش مقرنس در معماري ايران و گوشه سازي پرداخت و تصريح کرد: درزمان‌هاي قديم معماران ايراني براي پوشش سقف‌هاي بزرگ دردهانه‌هاي عريض چاره‌اي انديشيدند تا بتوانند به راحتي با متقاطع کردن آسمان فضا سقف‌ها را بپوشانند. در اين راستا کار را از گوشه سازي هشت و دوازده و شانزده آغاز کردند.

اين معمار بزرگ کاشاني به چگونگي گسترش گوشه سازي پرداخت و يادآور شد:‌ با گسترش گوشه سازي رفته رفته رسمي بندي را با هدف نوع کاربندي سازه‌اي در اصول خمسه معماري ابداع کردند که مي‌توان «خانه عباسيان» را ارزشمندترين اثر تاريخي مسکوني در دوران قاجار به شمار آورد.

وي سپس به تشريح بيشتر مقرنس؛ يزدي بندي‌ها، گوشه‌بندي‌ها و چگونگي ساخت‌ها با نمونه‌هايي که در اين سال‌ها مرمت‌شان کرده بود، پرداخت.

«تثليث هستي در مقرنس معماري» عنوان مقاله‌اي بود که در اين هم‌انديشي توسط «حسين مفيد» فارغ‌التحصيل معماري از دانشگاه شهيد بهشتي و از شاگردان زنده ياد حسين لر زاده ارائه شد. وي در تشريح مطالب اين مقاله اظهار داشت: تثليث يا سه‌گانه? هستي بر کليت وجود جاري است. از يک سو انسان است که از سه‌گانه? جسم و نفس و روح به وجود آمده است و از سوي ديگر اثر معماري است که از عملکرد (جسم)، فضا سازي (نفس) و آميزش اين دو با هم و مراوده? آنان و در واقع دراماتيزه کردن (روح) به وجود مي‌آيد.

وي سپس به مقرنس پرداخت و ادامه داد: در مقرنس نيز «جسم» شامل آلت‌هاست؛ «نفس» ترکيب آلت‌ها و يا مرحله? کثرت است و در نهايت به استقرار در قطار بندي و کامل شدن مقرنس يا مرحله وحدت مي‌رسيم.

حسين مفيد از صاحب‌نظراني ياد کرد که از ديدگاهشان در مقاله‌اش بهره برده بود و سخنان خود را به پايان برد و گفت: اين قياس با بهره‌گيري از آراي شيخ اکبر محي‌الدين ابن عربي و صدرالمتألهين شيرازي انجام پذيرفته است و تطبيق و تأويلي که فرهنگ ايراني حامل آن است و در معماري بومي و سنتي ما جريان يافته است.

سپس حميدرضا کاظم پور استاد مدعو گروه معماري دانشگاه علم و صنعت مقاله‌اش را با عنوان «مقايسه ساختار هندسي يکي از پيچيده‌ترين مقرنس‌هاي ايران؛ تکامل يافته? دوره? ايلخاني نمونه مسجد عتيق» ارائه کرد. وي به تعريف و تشريح مقرنس پرداخت و گفت: مقرنس يکي از پيچيده‌ترين تزئينات معماري ساخته بشر است که در جهان به عنوان امضاي معماري اسلامي شناخته مي‌شود. هر چند در بسياري از قصرها و کليساهاي اروپايي نيز از مقرنس‌هاي بسيار زيبا و پيچيده استفاده شده است. هزاران نمونه مقرنس در سرتاسر دنيا ساخته شده و دانشمندان زيادي در طول تاريخ به جنبه‌هاي مختلف اين مخلوق زيبا توجه کرده‌اند؛ با اين وجود هنوز ناشناخته‌هاي بسياري در رابطه با اين موضوع وجود دارد که نياز به بررسي بيشتر دارد.

وي سپس به معرفي جزئيات عنصر زينتي مقرنس در معماري پرداخت و با ارائه تصاويري به تشريح اين نمونه‌ها پرداخت.

آخرين مقاله اين نشست به مقاله مجيد حيدري دلگرم -دکتري معماري دانشکده هنر و معماري دانشگاه تربيت مدرس- با عنوان «يزدي بندي»: پژوهشي در خاستگاه و ويژگي‌هاي صوري کاربندي رايج دوره قاجار  اختصاص داشت. وي ابتدا به عناصر و اجزاي يک مقرنس در يزدي بندي پرداخت و گفت: تخت هفت لنگه، تخت شش لنگه، تخت چهار لنگه، ترنج، پا باريک، ترنج، سينه فخري، طاس و هفتي يا سوسني از اجزاي يک يزدي بندي به شمار مي‌روند.

حيدري دلگرم سپس به يزدي بندي در آثار دو استادکار معماري سنتي زنده يادان حسين لر زاده و علي‌اصغر شعرباف پرداخت و در پايان يافته‌هاي خود را در زمينه يزدي بندي و کهن‌ترين آثار در اين زمينه ارائه کرد.

اين هم‌انديشي با پرسش و پاسخ حاضران کار خود را به پايان برد.


 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
خرید اثر توسط آقای مرادخانی در حراج تهران یک کار فرهنگی بود یا یک پز سیاسی با پول بیت المال؟





   
آخرین اخبار  
افتتاح نمایشگاه انفرادی بهار بینش در گالری نگر
نمایشگاه آثار استاد فرشچیان با عنوان «اصالت و نوآوری» در نخجوان
نگارخانه مهر میزبان «رنگ پاییزی»
افتتاح گالری "امروز" در اصفهان
41 افتتاحیه و 49 فرصت گالری گردی در آدینه سوم آذر ماه
فراخوان رقابت سالانه معماری Zero
فراخوان نمایش و فروش آثار در UGallery.com سانفراسیسکو
فراخوان مسابقه برترین های طراحی داخلی
فراخوان چهارمین دوره مسابقه طراحی سازه نجات تخم مرغ
فراخوان ملی خوشنویسی و نقاشی‌خط ستون بیستون
فروش اثر هنری بزرگمهر حسین پور به نفع زلزله زدگان
تعویق نمایشگاه نقاشی " نوستالژی دهه شصت"
نمایشگاه گروهی نقاشی تحت عنوان "مواجهه" در گالری تم
برپایی نمایشگاه گروهی پارچه سازی در گالری ژینوس
افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های علی شایسته در گالری طراحان آزاد


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph