4145
تاریخ انتشار : 10:31:28 , 1396/04/26    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

نمایشگاه آثار کریم نصر در گالری بن
"یک اثر، یک هنرمند، یک سالن" عنوان رویدادی کم سابقه در جامعه هنرهای تجسمی است که جمعی از منتقدین و کارشناسان هنری به بحث و گفتگو در مورد ویژگی‌های یک اثر از یک هنرمند پرداختند.

به گزارش ايوانا،  عصر روز چهارشنبه 21 تيرماه، گالري بن، ميزبان منتقدان حوزه هنرهاي تجسمي احمد رضا دالوند، آلبرت کوچويي و نيز محسن شهرنازدار متخصص مردم‌شناسي و فرهنگ شد.

در اين نشست هنرمنداني چون غلامرضا نامي، صديق تعريف، عبدالحميد پازوکي، مهرداد محب‌علي، محمد طلوعي،  احمد وکيلي، فر شيد شفيعي،  فرشته يميني شريف و ... حضور داشتند.

در اين رويداد اثري از کريم نصر تحت عنوان "خزان" از مجموعه "ميراث متروک" مورد بررسي قرار گرفت.

اولين سخنران برنامه، آلبرت کوچويي بود. آلبرت کوچويي در رابطه با اثر کريم نصر طي نطق خود اظهار داشت: خط ربطي که ميان آثار کريم نصر وجود دارد جوش و خروش حاکم در تمام آثار اوست، جوش و خروشي که در دورن خود هنرمند است. در فرصتي که دالوند عزيز فراهم کرد از کارگاه نصر ديدن کردم و در آنجا نگاه من به يک پيکره افتاد که تمام روياهاي من از اسطوره آشوري بود. در آن ملاقات تمام آثار ديگر او را ديدم و نگاه کنجکاوانه خودم را نسبت به آثار او در يک يادداشت توصيفي نوشتم. توصيف در نگاه منتقدانه نسبت به آثار يک نقاش حرف اول را مي‌زند.

کوچويي افزود: همه توان و زورمندي کريم نصر را به عنوان يک نقاش و مجسمه‌ساز در آثار پر از ايهام او مي‌توان ديد و در آن تفکر مي‌توان يافت. هوشيارانه تمام مکاتب را همانطور که تابلو مي‌طلبد گشت مي‌زند، گاه ردي از کابوس‌هاي اکسپرسيونيستي‌ها را مي‌پايد و بازي با تکه‌هاي درشت رنگِ آمده بر چوب، کاغذ، مقوا و بوم... اينجا بيداد مفاهيم است. رنگ‌ها گاه کلاسيک گون کنار هم مي‌نشيند، گاه بي‌تاب و بي‌پروا با تاش‌هايي که اينجا و آنجا بي‌توجه به آنچه در مَثل کادرهاي مربع طلايي مي‌طلبد.

او اظهار داشت: کريم نصر باکي ندارد تا به مرزهاي رنگ‌ها و جلوه‌هاي شاگال هم نزديک شود و از آنها وام بگيرد و البته طرحي تازه بزند يا به دنياي کاندينسکي سرک بکشد و برتر از همه اينها دلبستگي نقاش را به تک تازي و جلوه‌گري رنگ‌هاي فوويست‌ها و شيان رنگ بيش از هميشه و بيش از همه در تابلوهاي او مي‌توان ديد.

کوچويي گفت: اينجا اما کريم نصر چون فوويست‌ها فقط در انديشه تک تازي و تاخت و تاز رنگ‌ها نيست که نشان مي‌دهد همان چالاکي و توان آنها را دارد و برتر از آنها از اضطراب‌ها و دلتنگي‌هاي آدم امروز مي‌گويد. حتي اگر نقشي از آثار سقاخانه‌اي بيابد شمايلي نو و امروزي به آن مي‌دهد و نشان مي‌دهد از پس خط‌هاي سبک بالانه آمده بر نقاشي‌هاي سقاخانه‌اي برمي‌آيد.

 در ادامه، احمدرضا دالوند، نويسنده، منتقد هنري و طراح گرافيک، اثر کريم نصر را در يادداشتي تحت عنوان "بوطيقاي ذهن کريم نصر" توصيف کرد.

دالوند بيان کرد: اگر اين تابلو را در جاي ديگري مي‌ديدم نمي‌گفتم که کار کريم نصر است. البته آنچه اهميت دارد اين است که تاکنون ديده نشده، يک اثر از يک هنرمند بعد از برگزاري نمايشگاه اينچنين مورد نقد و بررسي قرار بگيرد، حضور امروز اين جمع براي ديدن يک اثر يک نوع سنت‌شکني است، اين اتفاق به دو دليل بود، يکي شأن اين نقاشي و ديگري جسارت هنرمندي که پس از 60 سالگي به اين تحول دست زده است.

او اظهار داشت: از ديدگاه صرفا بصري و در نگاه به طبيعت، نکته ظريفي نهفته است: از فاصله معيني کمتر و از فاصله معيني بيشتر، آنچه به رؤيت در مي‌آيد به تجريد مي‌ماند تا به طبيعت. اين اثر يک سويه ابسترکت دارد، يعني اگر يک سوم بالاي کار را ناديده بگيريم با يک بافت انتزاعي روبرو هستيم .

اين منتقد هنري، ديگر ويژگي‌هاي منحصر بفرد کارهاي کريم نصر را سهل ممتنع بودن آنها، ناشي از ذهن پيچيده هنرمند دانست.

دالوند  ادامه داد: امروزه نقاشان معاصر دنيا داراي يک نوع بوطيقاي ذهني هستند. نقاش صاحب دستگاه فکري است. متاسفانه در حال حاظر ژانر منظره‌نگاري از بين رفته است، همانطور که کل اين اکو سيستم و طبيعت در حال زوال و بي‌توجهي است.

او گفت: در اين اثر بي‌آنکه با پردازشي "نيمه آبستراکت/نيمه ناتورال" مواجه باشيم با ساختاري پارادوکسيکال رو در روييم. يعني چه؟ يعني اگر يک سوم بالايي تابلو را در ديد خود نداشته باشيم و خط افق، کمي از آسمان و نفوذ اتمسفر طبيعي جو را از منظر اثر حذف کنيم؛ بي‌ترديد با تابلويي آبستراکت از نوع اکسپرسيونيستي مواجه مي‌شويم. اما به هيچ روي با اثري تلفيقي مواجه نيستيم و کاملا با اثري يکپارچه و منسجم رو در روييم. آنچه که با شورمندي و توان نقاشانه رخ داده است، تصوير زميني متروک است که در آن نه نشاني از بارقه الهي حس مي‌شود ( آنچنان که در رومانتيک‌ها بود) و نه چشم‌اندازي ململي از نوازش نسيم و بافه‌هاي طلايي گندم ( آنچنان که در ناتوراليست‌ها بود) و نه چيزي از بازي‌هاي درخشان نور و لحظه‌هاي گذرنده زمان (آنچنان که در امپرسيونيست‌ها بود) ... او دُمل التيام نيافته روان سوژه را بر پرده‌اش نشانده است. خيال‌پردازي در نزد کريم نصر اينگونه است. اين ژانر از خيال و نگاه، تنها در ادبيات معاصر ممتاز جهان و هنرمندان نمره يک جهان ديده مي‌شود. اين آثار يک رتوريک بصري دارد و صرف و نحوي روي اثر انجام مي‌دهد، اين مبحث پيچيده است که به صورت مبسوط در نقدي تحت عنوان "او دُمل التيام نيافته روان سوژه"  نوشته‌ام که بزودي منتشر خواهد شد.

ديگر سخنران برنامه، محسن شهرناز دار بود. شهرناز دار دغدغه‌هاي خود را در بستر مطالعاتي تخصصي‌اش، بيان کرد و در ابتدا با اشاره به جمله‌اي که کريم نصر در مقدمه نمايشگاهش نوشته بود، وارد بحث شد: عکس عاري و خالي از رفتار عکاس است اما يک بوم نقاشي سرشار از لحظه به لحظه رفتارهايي است که هنرمند داشته و روي اثر منعکس شده است.

او ادامه داد: اگر از ديد انسان‌شناسي به اين جمله توجه شود سه سويه را مي‌توان مورد توجه قرار داد، يکي جايگاه خود نقاش است در اين اثر، نقاش به عنوان عضوي از يک ميدان اجتماعي و محصول دوره تاريخي و فرهنگي.

شهرناز اظهار داشت: بُعد ديگر خوانش خود اثر در بستر اجتماعي است. اثر در اين مقطع زماني قرار دارد و مفهوم زمان و مکان مشخصي که ما در آن هستيم اثر را معنادار مي‌کند. بُعد سوم مخاطب اثر است، کسي که تفسير و برداشت خود را از اين اثر دارد. اين سه وجه مربوط به بحث انسان‌شناسي هنر است که بخشي مربوط به تاريخ هنر و بخشي مربوط به فلسفه هنر مي‌شود.

در ادامه برنامه غلامرضا نامي کارشناس ارشد هنرهاي تجسمي در رابطه با اثر کريم نصر توضيح داد: همانطور که آقاي دالوند گفتند اگر اين کار را جاي ديگري مي‌ديدم، نمي‌توانستم تشخيص دهم اثر کريم نصر است. من اين اثر را آبستراکت  فيگوراتيو مي‌بينم و هر بخش آن مي‌تواند يک اثر مجزا باشد.

کريم نصر نيز  در ارتباط با چگونگي رسيدن خود به اين مرحله و فصل جديد کاري گفت: پس از سال‌ها کار نقاشي و تصويرگري، زماني که با يک فاصله به دوره‌هاي کاري مختلف خود نگاه کردم اين نتيجه‌گيري حاصل شد که اگر تصويرگري اينچنين است پس نقاشي چطور بايد باشد؟ هر آنچه هست بايد چيز ديگري باشد. اتفاق‌هايي من را در مقطعي با تصويرگري مواجه کرد و باعث شد به تفاوت نقاشي و تصويرگري بيشتر فکر کنم. نقاشي داستان ندارد، تصويرگري، تصويري است که بخشي از آن در بيرون تصوير است و همراه با ادبيات است.

او گفت: پس از مدتي نتيجه گرفتم در نقاشي نبايد تصوير من خارج از کادر ادامه داشته باشد و آن چيزي که هست تنها در داخل اثر باشد. قدم‌هايي را برداشتم که بيننده با مواجه شدن با آنها در تابلو، چيزي را دريافت و درک کند و هيچ داستاني خارج از اين چهار چوب نباشد. به اين ترتيب، روايت را به نحوي از کارم حذف کردم، نتيجه نهايي که گرفتم را در نمايشگاه اخيرم به نمايش گذاشتم و از نظر من اين نمايشگاه چند ويژگي داشت. ازجمله اينکه عنوان آن "ميراث متروک" بود که منظور من از آن همان پرداختن به موضوع چشم‌انداز بود، اين ژانر از نقاشي سالهاست فراموش شده است.

لازم به يادآوري است، کريم نصر نقاش و تصويرساز ايراني است، او همچنين در زمينه طراحي، مجسمه‌سازي و نويسندگي نيز فعاليت دارد. نصر در سال 1331در رشت متولد شد و ليسانس معماري را از انگلستان و فوق ليسانس گرافيک را از دانشگاه تهران دريافت کرده است. او عضويت در هيأت داوران ششمين دوسالانه نقاشي ايران، چهار دوره داور دوسالانه تصويرگري ايران را در کارنامه هنري خود دارد. همچنين کتاب تاريخ هنر براي کودکان (نشر نظر) و ده‌ها يادداشت و مقاله درباره هنر معاصر ايران را در نشريات تاليف و منتشر کرده است.

 



 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
خرید اثر توسط آقای مرادخانی در حراج تهران یک کار فرهنگی بود یا یک پز سیاسی با پول بیت المال؟





   
آخرین اخبار  
افتتاح نمایشگاه انفرادی بهار بینش در گالری نگر
نمایشگاه آثار استاد فرشچیان با عنوان «اصالت و نوآوری» در نخجوان
نگارخانه مهر میزبان «رنگ پاییزی»
افتتاح گالری "امروز" در اصفهان
41 افتتاحیه و 49 فرصت گالری گردی در آدینه سوم آذر ماه
فراخوان رقابت سالانه معماری Zero
فراخوان نمایش و فروش آثار در UGallery.com سانفراسیسکو
فراخوان مسابقه برترین های طراحی داخلی
فراخوان چهارمین دوره مسابقه طراحی سازه نجات تخم مرغ
فراخوان ملی خوشنویسی و نقاشی‌خط ستون بیستون
فروش اثر هنری بزرگمهر حسین پور به نفع زلزله زدگان
تعویق نمایشگاه نقاشی " نوستالژی دهه شصت"
نمایشگاه گروهی نقاشی تحت عنوان "مواجهه" در گالری تم
برپایی نمایشگاه گروهی پارچه سازی در گالری ژینوس
افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های علی شایسته در گالری طراحان آزاد


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph