4522
تاریخ انتشار : 11:29:53 , 1396/06/21    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

روایت عماد ، صبری و لاهوتی از هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران
موافقان و مخالفان نحوه برگزاری دوسالانه مجسمه‌سازی تهران معتقدند؛ انتخاب تِم برای دوسالانه و آثار ارائه شده، نشانه‌ای از وضعیت حال حاضر هنر در ایران است که شکلی بینارشته‌ای به خود گرفته است.

به گزارش ايوانا،  هفتمين دوسالانه مجسمه‌سازي تهران اين روزها با تِم "وضعيت" که برگرفته از انديشه داريوش شايگان است در موزه هنرهاي معاصر برپاست. بسياري از هنرمندان معتقدند که برگزاري اين بي‌ينال بيشتر حالتي بينارشته‌اي داشته و نمي‌تواند به عنوان دوسالانه مجسمه‌سازي محض از آن ياد کرد و اين خود به سبب وضعيتي است که بر هنر ما حاکم است. از سويي برخي از هنرمندان معتقدند هنر ايران آن مسيري را که بتواند بر اساس يک انديشه فلسفي و پيرامون يک موضوع، اثر هنري خلق کند را در خود ايجاد نکرده است.

نگاه جديد هنرمندان به مسئله "تِم" و خلق اثر هنري
کامبيز صبري درباره انتخاب تِم "وضعيت" و آثار هفتمين دوسالانه مجسمه‌سازي تهران  گفت: ما کمي نسبت به مسئله "تِم" بايد عميق‌تر بنگريم. من معتقدم بازکردن اين موضوع که "تِم" چه چيزي هست در حال حاضر خود يک نياز است، آن هم در جامعه‌اي که هنوز فکر مي‌کند بايد کاري را درست متناسب با "تِم" صورت بدهد.

او ادامه داد: تِم در واقع اعلام زمينه فکري آن جامعه است و ما چون جامعه در حال گذاري هستيم همه چيزمان در يک وضعيت و نسبيت تعريف مي‌شود. حال سوال اينجاست که "وضعيت" چه چيزي مي‌تواند باشد؟

اين هنرمند مجسمه‌ساز گفت: کارکرد تِم در واقع آن‌جاست که رويکردي به نمايشگاه مي‌دهد و آن را به سمت و سوي مشخصي مي‌برد. مثلا اگر تِم اين بي‌ينال "سنت" بود، ممکن بود در بسياري از آثار ما شاهد زمينه‌هاي سنتي مثل فرش، صنايع دستي و غيره باشيم؛ اما در نهايت هيچ‌کدام از اين آثار نمي‌توانند شبيه به هم باشند  و هنرمندان به سنت به عنوان يک شيرازه براي خلق اثر دقت مي‌کنند.
صبري گفت: در اين دوسالانه هنرمندان با نگاه جديدتري پيرامون تِم "وضعيت" و خود هنر مجسمه‌سازي آثاري را شکل داده‌اند. هر چند که در ابتدا اشاره‌اي به تفکرات داريوش شايگان و نظرات او درباره وضعيت چهل تيکه و چند پاره شده است که مي‌خواهد خود را به يک تعادل برساند.
او افزود: آثاري که در اين دوسالانه ارائه شده همه داراي يک نسبت هستند و به واقع وضعيت انسان را به تصوير مي‌کشند. وضعيت مجسمه‌سازي، روابط سياسي و غيره که هنرمندان سعي کرده‌اند در شکل هم به اين موضوع نزديک شوند. حتي وضعيت عاطفي هم چيزي است که در اين آثار به نمايش در آمده است.

اين هنرمند مجسمه‌ساز گفت: اما نکته‌اي که اهميت دارد آن است که برداشت هنرمند از تِم "وضعيت" بايد در قالب يک اثر تجسمي بگنجد و بتواند مفهوم مورد نظر خود را در يک شکل هنري اجرا کند، چرا که اينجا ما نه با فلسفه مواجهيم و نه با ادبيات بلکه با هنر مواجه هستيم
 

دوسالانه هيجاني در جامعه مجسمه‌سازي ايجاد مي‌کند 
محمدحسين عماد هنرمند مجسمه‌ساز نيز درباره هفتمين دوسالانه مجسمه‌سازي تهران گفت: من قصد دارم که يک نقد کلي را با توجه به انتخاب "تِم" و سپس برگزاري برخي درسگفتارها به دوسالانه وارد مي‌کنم. بسياري از اين درسگفتارها بسيار عالي و مباحث آن بسيار سازنده بود اما به عقيده من جاي برگزاري آن در قبل از نمايشگاه نبود.

او ادامه داد: اين مسئله که ما يک منبع علمي دقيق را به هنرمند بدهيم و بعد بخواهيم بر اساس آن از او اثري تحويل بگيريم شايد کمي غير حرفه‌اي باشد. در واقع دوسالانه يک هيجاني در جامعه مجسمه‌سازي ايجاد مي‌کند که اين هيجان منجر به آن خواهد شد که هنرمند همه تلاش خود را بکند تا آخرين حرف خود را بزند.

اين مجسمه‌ساز گفت: شوراي سياست‌گذاري به اين دليل "تِم" را انتخاب کرد تا دوسالانه از شيوه‌هاي قبلي برگزاري يک مقدار فاصله بگيرد و متناسب با وضعيت هنر امروز تصويرهايي که در ذهن هنرمندان از دوسالانه وجود دارد را خارج و در واقع رويدادي با موضوعيت هنر را رقم بزنند. همان‌گونه که مي‌بينيم در اين نمايشگاه افراد بسياري از حوزه‌هاي مختلف گرافيک، نقاشي و غيره در دوسالانه شرکت کرده‌اند و اين دوسالانه ديگر مختص مجسمه‌سازان نيست.

عماد گفت: اين افراد براي شکل دادن به اين تفکر، تمي را بر اساس انديشه‌هاي آقاي شايگان انتخاب کردند اما آيا زندگي ما در ايران شبيه به زندگي در غرب است؟ يا نيست؟ آيا انتخاب اين رويکرد شکلي طبيعي دارد؟ با توجه به اين سوال‌ها معتقدم اين نوع برخورد متناسب با فضاي هنري ما نيست و بيشتر شکلي اکتسابي دارد و ما مي‌خواهيم به زور برخي از مسائل را در هنرمان بگنجانيم.

افتتاح دو سالانه مجسمه‌سازي تهران
او افزود: الان آثار هنري به گونه‌اي شده که انگار بدون استيتمنت و فلسفه نمي‌توان قضيه آن را حل کرد. بعضي موضوعات هستند که قابليت تبديل شدن به اثر هنري را ندارند و ما مي‌خواهيم به واسطه استيتمنت حتما انديشه‌اي را به داخل اثر هنري تزريق کنيم اما معتقدم اين اتفاق ناشي از نوعي توهَم از جنس هنر است و موجب آن شده است که امروز هر چيز پيش پاافتاده‌اي را هنر بناميم.

اين هنرمند مجسمه‌ساز گفت: هنرمندان ما به گونه‌اي شده‌اند که تا الگويي سر برمي‌آورد همه به سمت آن هجوم مي‌آورند. امروز همه فکر مي‌کنند اصل يک نمايشگاه بر استيتمنت است اما من مي‌پرسم پس خود هنر تجسمي چه مي‌شود؟

عماد گفت: اگر به صحبت‌هاي نخستين‌‌ام بازگردم ما با انتخاب تِم، برگزاري درسگفتار و بعد داوري آثار بر اساس اين دو، انگار شبيه يک سيستم آکادميک يا شبيه دانشگاه داريم از هنرمند چيزي را طلب مي‌کنيم که نقشي در اثر هنري او ندارد. من درباره داوري سخن نمي‌گويم اما در نهايت قرار است اين گونه آثار را بررسي کنند که آيا بر اساس متن هنرمند درست عمل کرده است يا نه؟ به عقيده من اين رويکردي منطقي نيست چون با هنر سنخيتي ندارد و باز از خودم مي‌پرسم حالا که ما اين گونه برخورد کرديم چه تاثيري بر هنر مي‌گذارد؟

او اظهار داشت: اين مسئله عميق است و جا دارد آن را باز کرد اما اين نکته امروز در گالري‌ها هم ديده مي‌شود. بسياري از افرادي که آثارشان از لحاظ بصري عقيم است دنبال دليل يا توضيحي مي‌گردند تا اثرشان را به نوعي شفاف کنند و همين مي‌شود که همه سراغ استيتمنت مي‌روند و کُرس‌ي‌هاي استيتمنت‌نويسي شکل مي‌گيرد.

اين هنرمند هم چنين درباره اثر خود که در دوسالانه ارائه داده است گفت: متاسفانه مجسمه "ولع" من که به دوسالانه داده بودم، شکسته و برگزارکنندگان ماکت 20 سانتي اين مجسمه را به جاي مجسمه 2 متري در نمايشگاه عرضه کردند.

او ادامه داد: اين مجسمه به دليل سهل‌انگاري در نصب به طور کلي از بين رفته و قابل ترميم نيست و موزه امکان آن را نداشته تا بتواند به وسيله برخي متخصصان اين اثر را جاي‌نمايي  کند.

عماد گفت: من چون دوست نداشتم حاشيه‌اي براي نمايشگاه ايجاد شود تلاش کردم تا با برگزاري جلساتي در روزهاي شنبه و يکشنبه با مسئولان موزه وضعيت اين مجسمه را مشخص کنم و اطلاعات بعدي را بيان خواهم کرد. اين مجسمه به دليل ميله‌اي که هنگام نصب از آن استفاده کرده‌اند به کلي از بين رفت و به هيچ وجه ديگر قابل ترميم نيست.

 

"وضعيت" از ريزش هنرمندان جلوگيري کرد

بهداد لاهوتي هنرمند مجسمه‌ساز و از اعضاي شوراي سياست‌گذاري هفتمين دوسالانه مجسمه‌سازي نيز  گفت: هر چند نگاه ما در ابتدا با توجه به مباحث داريوش شايگان شکل گرفت اما ما تِم "وضعيت" را در معناي کلي آن در نظر گرفتيم که به خودي خود شکلي باز دارد و مي‌تواند معرف وضعيت‌هاي مختلفي باشد.

او ادامه داد: اين اتفاق در داوري کار ما را آسان‌تر خواهد کرد. از طرفي هر هنرمندي سعي کرده تا به بهترين شکل وضعيت مورد نظر خودش را تعريف کند و در عين حال اين آزادي را هم داشته تا آن‌گونه که خود "وضعيت" را درک کرده، دست به خلق اثر بزند.

اين هنرمند مجسمه‌ساز گفت: ما در شوراي سياست‌گذاري به اين نتيجه رسيديم که شايد "وضعيت شايگاني" و تا اين اندازه متمرکز بودن هنوز براي هنرمند ما جا نيافتاده باشد و از سويي ما اين قدرت را نداشتيم که بتوانيم به صورت تخصصي چيزي را از هنرمند طلب کنيم.

افتتاح دو سالانه مجسمه‌سازي تهران
لاهوتي گفت: به عقيده من انتخاب تِم "وضعيت" توانست از ريزش هنرمندان جلوگيري کند و به گونه‌اي بود که ديگران هم بتوانند خوانش‌هاي ديگري هم داشته باشند. ما اما به اين نکته فکر مي‌کرديم به هر روي بايد برگزاري دوسالانه به اين شکل از يک جايي آغاز شود.

او گفت: ما هنوز در نقطه‌اي نيستيم که اين قدر تخصصي با موضوع برخورد کنيم. ما در واقع ترجيح داديم حرفش را بزنيم تا بعدتر در دوسالانه‌هاي ديگر به صورت حرفه‌اي قدم‌هاي رو به جلوتري برداريم که با گذشته تفاوت داشته باشد.

اين هنرمند مجسمه‌ساز گفت: ما شايد به برگزاري شکل بينارشته‌اي نمايشگاه بيشتر توجه داشتيم؛ چرا که اين موضوع جامانده‌اي است. سال‌هاست که ديگر چيدمان وارد مجسمه‌سازي شده است و ما بايد از نگاه سنتي عبور کنيم آن گونه که ديگران هم عبور کرده‌اند.

لاهوتي گفت: اين دوسالانه مي‌تواند فتح بابي باشد تا بيشتر پيرامون اين که شکل برگزاري رويدادها چگونه بايد باشد، صحبت کنيم. در اين دوسالانه بسياري از هنرمندان از رشته‌هاي مختلف با يکديگر ادغام شدند و اين طبيعي است. ما ديگر نمي‌توانيم توقع داشته باشيم که دوسالانه مجسمه‌سازي تنها مختص هنرمندان مجسمه‌ساز است بلکه ما بايد قدمي در را شکوفايي هنر برداريم.


لازم به يادآوري است، هفتمين دوسالانه مجسمه‌سازي تهران تا 20 مهرماه در موزه هنرهاي معاصر برپاست


 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
خرید اثر توسط آقای مرادخانی در حراج تهران یک کار فرهنگی بود یا یک پز سیاسی با پول بیت المال؟





   
آخرین اخبار  
سرقت تندیس مسی در یکی از میادین شیراز
نمایش مجسمه‌های بزرگ تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر
نشان نقره "گرافیس" به هنرمند ایرانی رسید
فراخوان طراحي پوستر جشنواره " One City One Pride Arts"
فراخوان هنرمندان و فعالان حوزه‌هاي تئاتر و پرفورمنس
فراخوان رقابت هنرهاي تجسمي زنان در هنر
فراخوان رقابت کارهاي کوچک – استعداد هاي بزرگ
فراخوان "جايزه طراحي آسيا 2018"
فراخوان مسابقه بين المللي عکس Proify 2017
فراخوان نمايشگاه بين المللي عکاسي روماني CAMPINA 2017
فراخوان بين المللي طراحي "کتابخانه کودک پينوکيو"
فراخوان جايزه بين المللي VELUX براي دانشجويان معماري در دانمارک
آخرین تصمیمات پیرامون مجسمه‌ شکسته‌شده‌ عماد در دوسالانه مجسمه‌سازی
سید عباس صالحی : از هیچ انتقادی ولو گزنده و تند ناراحت نمی‌شوم
دستاوردهای ما را گوشت قربانی نکنید


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph