5483
تاریخ انتشار : 11:34:49 , 1396/11/21    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

مروری بر آثار علی اکبر صادقی در موزه هنرهای معاصر
علی اکبر صاداقی نه مارکس ارنست و رنه ماگریت است، نه خوان میرو و نه حتی سالوادور دالی؛ علی اکبر صادقی، علی اکبر صادقی است.

به گزارش ايوانا،  به ديدن آثار علي‌اکبر صادقي در موزه هنرهاي معاصر برويد اما مراقب دو اشتباه مهم باشيد. اول اين که از آثار علي اکبر صادقي هنرمند ديدن کنيد و نه علي اکبر صادقي نقاش. دوم اين که صادقي را به عادت معلمان هنر، به تخته سورئاليست‌ها سنجاق نکنيد.

تسلط علي اکبر صادقي به اجراي نقاشي تابلوها و توان او در ارائه‌اي شايسته و فاخر، غيرقابل انکار است. تسلطي توام با هوشمندي. چه هوشمندي برخواسته از هوشياري و تفکر و چه آنچه در زير عنوان "هوش نقاشي" قابل بحث است. اين هوش نقاشي چيزي است بيشتر و فراتر از جنس هوش و ضريب هوشي و قدرت مغز. همانطور که در اولين ايستگاه نمايشگاه، جايي که مانيتور چهره و حرکات متنوع صادقي را در نماي بسته نمايش مي‌دهد؛ به صراحت هوش بدني اين هنرمند تاييد مي‌شود.

تنوع کاري اين هنرمند در حوزه‌هاي مختلف اعم از تصويرسازي کتاب، پرده سازي، نقاشي (از قاب‌هاي بزرگ و پرظرائف رنگ روغن و ديواري تا آبرنگ‌هاي کارت پستالي و آذين نگاري تخت و آينه)، چيدمان، فيلم و انيميشن، ادبيات و... نشان از دغدغه‌هاي هنري و فکري مي‌دهد که اصلاً قابل مقايسه با اجبار شغلي نقاشي نيست. علي اکبر صادقي نشان مي‌دهد که از سر اجبار نقاشي نمي‌کند، بلکه به دنبال زباني براي گفتگوي هنرمندانه است و در اين زبان؛ چندين حق انتخاب دارد. بنابراين عنوان محدود کننده "نقاش" کوتاهي در درک دنياي هنرمندانه اوست که از مشغله ساده نقاشي و تعهد براي حفظ اين عنوان فراتر مي‌رود. در مقابل هر تابلو صادقي مي‌توان اين سئوال را پرسيد که چرا اين اثر نقاشي شده و انيميشن نيست؟ چرا اين اثر مجسمه است و هنرمند آن را نقاشي نکرده است؟ روي صندلي‌هاي نقاشي که پرده‌هايش گاهي تند و درخشان و پرجلاست و گاهي انباشته از رنگ‌هاي خاکستري و بي رنگي، به راحتي نمي‌شود نشست و تکيه داد.

علي اکبر صاداقي نه مارکس ارنست و رنه ماگريت است، نه خوان ميرو و نه حتي سالوادور دالي؛ علي‌اکبر صادقي، علي اکبر صادقي است. سورئاليسم را در فارسي "فراواقع‌گرايي" و يا به عبارتي گوياتر؛ "وهم‌گرايي" ترجمه کرده‌اند که از پي دادائيسم ظهور کرد. بن مايه فکري سورئاليست‌ها بر اصالت وهم و رويا و تداعي آزاد در ضمير ناهوشيار در مقابل عالم ملموس و مادي خارجي استوار است که البته به ميزان قابل توجهي از نظريات روانشناسي فرويد تاثير مي‌گيرد. نظريه‌اي که واپس‌زدگي و سرکوب روان، نقشي جدي در تفسيرهاي علمي روانشناسي دارد. سورئاليست‌ها در مقابل عصيان زيبائي گريز دادائيست‌ها مي‌ايستند و در عين حال از قراردادهاي مرسوم گريزانند. نقاشي‌هاي سورئاليستي اغلب حالات خواب و بيداري و نيمه هوشياري يا داروزدگي را تداعي مي‌کند. به همين دليل ساده تمايلي خاص به آشفتگي و اعوجاج نقش‌ها دارند که در آثاري مثل نقاشي‌هاي دالي کاملاً محسوس است. با اين تعاريف انتساب مطلق و بي‌توضيح "سورئال" به آثار نقاشي علي اکبر صادقي کمي ساده‌انگاري محسوب مي‌شود. نقاشي‌هايي که نه تنها ارتباطي با وهم رويايي ندارد، بلکه برخلاف رويکرد سورئاليست‌ها به شدت مبتني به منطقي قابل درک و سمبوليک است.

نمادگرايي در اين آثار نشانه‌اي صريح در اصالت جهان بيني به جاي جهان‌گريزي است. سيب، شمشير، زخم، کلاهخود، نيزه، نقش‌هاي اقتباسي از آثار جاودانه تاريخ هنر، خودنگاري و... همه نمادهايي هستند که از متن جامعه انتخاب مي‌شوند و معناي دوباره و تازه پيدا مي‌کنند. نمادها و مضاميني که گاه چنان اعتراضي و پرانرژي است که نمي‌تواند نسبت همسويي با واپس‌زدگي داشته باشد. اين انتخاب و شيوه بياني؛ قاعدتاً نقطه مقابل انفعال سورئاليستي در پذيرش جذبه‌هاي خواب و وهم و روياست. شايد چيدمان عناصري از آثار با عادت طبيعي و وضعيت واقعي تفاوت داشته باشد، اما به روشني چيدمان آن‌ها از نوعي تلاش فکري منطقي سرچشمه مي‌گيرد. نقاشي‌ها نه مه‌آلود است و نه وهم انگيز. نه روياي لطيف و خواب‌هاي آشفته است و نه از جنس فانتزي‌هاي عروسکي و هاليوودي. همانطور که با زره پوش کردن و گذاشتن سبيل روي چهره موناليزا؛ نشانه‌اي از قصد ورود به حوزه کاريکاتور به چشم نمي‌خورد. حالت و نگاه توصيفي و هيجاني سورئاليسم در آثار صادقي به رواياتي قابل تأمل و تفسيرپذير تبديل شده‌اند. بنابراين اگرچه اين نقاشي‌ها از متن واقعيت جدا مي‌شوند، اما الزاماً متعلق به پرونده فرا واقع‌گرايي پندارمحور نيستند. به اين مشخصات، وقتي حکايات فولکوريک و تاريخي، تجربه‌هاي هنري آرکائيک و اسطوره‌اي، طعم نو شده‌اي از نگارگري و نقاشي قهوه‌خانه‌اي، عناصر آشناي فرهنگ بوي و... هم اضافه مي‌شود؛ مي‌توان اشاراتي هم از جنس پست مدرنيسم پيدا کرد. يا در بعضي از پس زمينه‌ها ردي از يک نئوامپرسيونيست که البته حوصله‌اش هنوز از نقاشي کردن سر نرفته است.


حجم آثار هنري صادقي قابل باور نيست. چطور يک هنرمند در طول زندگي خود، در کنار فراز و فرودهاي روزگار و درونيات خود، فرصت خلق اين همه اثر و با اين همه تنوع دارد؟ کميت و کيفيت، هيچ کدام نتوانسته بر ديگري غلبه کند. نمايشگاه مروري بر آثار و زندگي علي اکبر صادقي در موزه هنرهاي معاصر تهران را بايد مکرر و به دقت ديد. هنرمندي که هنرش را ـ بيشتر از هر پسند تجاري زودياب و آفرين‌هاي پرهياهوي چکش‌ها ـ دوست دارد و به جاي تکرار آنچه مقبول مي‌پندارد و مي‌پندارند، هنوز جستجوگر است.

 

 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
خرید اثر توسط آقای مرادخانی در حراج تهران یک کار فرهنگی بود یا یک پز سیاسی با پول بیت المال؟





   
آخرین اخبار  
روایت آیدا بیابانگرد از"تصویر ناگفته‌ها"
بازنگری در مجوزهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
نمایش عکس‌های سعید صادقی در گالری فرشته
آثار اولاف پروبست طراح معاصر آلمانی در موزه طراحی و موزه دیدی
برگزاری نمایشگاه "خواب وخیال" در گالری سلام
گالری ایده میزبان "ضیافت قاجاری"
آثاری از هاکنی، فرانکنتالر، جیمز مارشال و ... در ساتبیز چکش خورد
فراخوان طراحی ورودی مرکز توریستی Great Kemeri Bog
فراخوان نمایشگاه نقاشی، عکس و حجم در گالری خط سفید
روایت سید مجتبی حسینی از موزه هنرهای معاصر تا تئاتر خصوصی و برنامه‌های موسیقی
درگذشت طراح پوستر افسانه ای هالیوود
فراخوان رقابت نورپردازی "دایره نور"
فراخوان برنامه حرفه‌ای‌های جوان یونسکو
فراخوان مسابقه‌ی عکس و ویدیو از کتاب خوانی در تهران
فراخوان سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph