5664
تاریخ انتشار : 10:17:03 , 1396/12/27    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

روایت یاسمین اشکبوس از نمایشگاه "چیزی شبیه یک رویا" در گالری ایوان
یاسمین اشکبوس گفت: نمایشگاه عکس در کشور ما مخاطب کمی دارد بنابراین فکر کردم اگر بخواهم نمایشگاه عکس برگزار کنم باید یک وجه تمایز با سایر نمایشگاه‌های عکس داشته باشد تا بتواند مخاطب را جذب کند.

به گزارش ايوانا،  نمايشگاه عکس‌هاي ياسمين اشکبوس با عنوان "چيزي شبيه يک رويا" در گالري ايوان برپاست. اشکبوس در اين مجموعه به عکاسي از اسب‌هاي در حال دويدن پرداخته است و در تصاويري سياه و سفيد، بيننده را با حرکات سبک آنها همراه مي‌کند. او براي عکاسي از سوژه‌هاي در حال حرکت از تکنيک bulb photography استفاده کرده و تصاويري غيرمعمول ايجاد کرده است که با درهم رفتن فرم‌ها و لکه‌ها، نمايي مانند تاش قلم در عکس‌ها به چشم مي‌آيد و مخاطب گمان مي‌کند با تابلوي نقاشي مواجه شده است.

اشکبوس درباره نحوه شکل‌گيري اين مجموعه گفت: به خاطر علاقه‌اي که به اسب دارم گاهي به باشگاه سوارکاري يا تماشاي مسابقات اسب‌دواني مي‌روم و اين عکس‌ها نيز در جريان تماشاي يک مسابقه سوارکاري ثبت شدند. براي عکس گرفتن از اين صحنه‌ها تکنيکي را به کار بردم که حرکت را ثبت مي‌کند و پروسه دويدن در آن ديده مي‌شود.

او با اشاره به اينکه تعداد اسب‌ها در هرکدام از تصاوير متفاوت است گفت: در بعضي از عکس‌ها فقط يک اسب ديده مي‌شود اما علاقه داشتم که تجمع اسب‌ها را نيز در عکس‌هايم بياورم. ولي در باشگاه اسب سواري چنين امکاني وجود ندارد و اسب‌ها مانند حضور در طبيعت حرکت دسته جمعي ندارند. بنابراين با استفاده از فتوشاپ تصاوير را ترکيب کردم تا تجمعي از اسب‌ها را در کادر به وجود بياورم. در اين تصاوير به نظر مي‌رسد چندين اسب وجود دارند، اما در واقع لايه‌هاي مختلف از تصوير يک اسب با هم ترکيب شده و اين تصاوير را شکل داده‌اند. البته به جز اين هيچ استفاده ديگري از فوتوشاپ نکردم و هر آنچه در عکس‌ها ديده مي‌شود حاصل تکنيک عکسبرداري است.

اشکبوس درباره حذف رنگ از اين عکس‌ها گفت: دوست داشتم سوژه بيشتر خودش را نشان دهد و به همين دليل عکس‌ها را سياه و سفيد کردم. اگر اين تصاوير رنگي بودند آن جلوه‌اي که باعث شود مخاطب  به سرعت سوژه را دريابد وجود نداشت. از سوي ديگر هر کدام از اسب‌ها رنگ‌هاي متفاوتي دارند و اگر به رنگ طبيعي در عکس‌ها ديده مي‌شدند ميان آثار نمايشگاه هماهنگي و يکدستي وجود نداشت.

او درباره سفيد بودن زمينه و حذف هر عنصر اضافه‌اي از تصوير گفت: زمينه سفيد عکس‌ها به دليل همان تکنيکي است که استفاده کرده‌ام. چون ديافراگم دوربين نور خيلي زيادي را از خود عبور مي‌دهد، در نتيجه فقط اجسام خيلي تيره در آن ثبت مي‌شوند و بقيه اجزا که رنگ روشن‌تري دارند سفيد مي‌شوند. ميزان نور باعث مي‌شود شما جزييات، زمينه پيست سوارکاري و... را نبينيد و فقط سوژه اصلي ديده شود.

اشکبوس درباره اينکه چرا اين عکس‌ها شبيه نقاشي به نظر مي‌رسند گفت: نمايشگاه عکس در کشور ما مخاطب کمي دارد و خود من هم با وجود اينکه علاقه زيادي به عکاسي دارم بيشتر جذب نمايشگاه‌هاي نقاشي و مجسمه مي‌شوم. بنابراين فکر کردم اگر بخواهم نمايشگاه عکس برگزار کنم بايد يک وجه تمايز با ساير نمايشگاه‌هاي عکس داشته باشد تا بتواند مخاطب را جذب کند. معمولا در عکس‌ها تصاوير واقعي ثبت مي‌شوند و دخل و تصرف زيادي در آنها نمي‌شود، ولي من مي‌خواستم عکس‌هايم با تصويري که کاملا مطابق با واقعيت عکاسي شده است، تفاوت داشته باشد. از طرف ديگر سليقه شخصي من اين است که وقتي وارد نمايشگاه مي‌شوم با تصاويري مواجه شوم که يک موضوع داشته باشد و نه اينکه عکس‌هايي با تکنيک‌هاي مختلف از سوژه‌هاي متفاوت در آن ديده شود. دوست دارم مجموعه عکس نيز مثل يک مجموعه نقاشي يک سوژه را پيگيري کند.

او درباره داشتن نگاه شخصي در عکاسي گفت: افراد زيادي از حيوانات عکاسي مي‌کنند اما اغلب آنها سوژه را به همان شکلي که در واقعيت ديده مي‌شود، ثبت مي‌کنند. من اين سبک را براي خودم در نظر گرفتم و سعي مي‌کنم به شکلي از حيوانات عکس بيندازم که شخص ديگري نتواند آن‌طور به سوژه نگاه کند. اصولا به عکاسي از سوژه‌هاي متحرک علاقه دارم و پيش از اين هم به ثبت حرکات ماهي، پرنده و... با اين تکنيک پرداخته بودم، اما نتيجه‌اي که در مجموعه‌هاي قبلي به دست آوردم کاملا متفاوت با اين مجموعه اسب‌ها است.

 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
نمایش منتخب آثار پروژه طراحی گرافیک "طراحان آزاد" در اصفهان
واکنش شورای نمایندگان انجمن‌های تجسمی به شایعه انتصابات هنری اخیر
معرفی دبیر شورای سیاستگذاری پنجمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران
روایت آلاله نوایی از نمایشگاه "بی در کجایی" در گالری فرمانفرما
خلق اسکیس هایی از دولتخانه صفوی در موزه هنرهای اصفهان
برپایی نمایشگاه یک روزه "شهر قصه‌ها"
برگزاری ورک شاپ کشوری گرافیک و کارتون با موضوع حمایت از کالای ایرانی
آثار محصص و منیر فرمانفرماییان در میان رکوردداران حراج قرن20 خاورمیانه ساتبیز
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
خرید اثر توسط آقای مرادخانی در حراج تهران یک کار فرهنگی بود یا یک پز سیاسی با پول بیت المال؟





   
آخرین اخبار  
نمایش منتخب آثار پروژه طراحی گرافیک "طراحان آزاد" در اصفهان
خلق اسکیس هایی از دولتخانه صفوی در موزه هنرهای اصفهان
آثار محصص و منیر فرمانفرماییان در میان رکوردداران حراج قرن20 خاورمیانه ساتبیز
واکنش شورای نمایندگان انجمن‌های تجسمی به شایعه انتصابات هنری اخیر
برپایی نمایشگاه یک روزه "شهر قصه‌ها"
روایت آلاله نوایی از نمایشگاه "بی در کجایی" در گالری فرمانفرما
معرفی دبیر شورای سیاستگذاری پنجمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران
برگزاری ورک شاپ کشوری گرافیک و کارتون با موضوع حمایت از کالای ایرانی
آثار زنده‌یاد مریم محبوب در گالری فردا
افتتاح نمایشگاه نقاشی بزرگمهر حسین پوردر نگارخانه بهنام دهش‌پور
فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی عکاسی یونان
برپایی نمایشگاه نقاشی احمدرضا احمدی با عنوان "هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود"
روایت امید کیاکاظمی از فعالیت‌های گالری دال
برگزاری دومین سمپوزیوم ملی روز جهانی گرافیک
گنبدهای آسمانی، آدم‌های نگران و خاطرات رنگارنگ


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph