5937
تاریخ انتشار : 10:32:38 , 1397/03/21    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

ششمین نمایشگاه مهمانی هنر با عنوان "طراحی به مثابه زیستن" در خانه هنرمندان
مریم درویش: کیوریتور نمایشگاه "طراحی به مثابه زیستن" عقیده دارد طراحی امروز ایران فقط پیش‌طرح سازی برای نقاشی نیست.

به گزارش ايوانا،  ششمين نمايشگاه مهماني هنر با عنوان "طراحي به مثابه زيستن" با نمايشگاه‌گرداني امير سقراطي در خانه هنرمندان ايران برپاست. در اين نمايشگاه 240 اثر از 66 هنرمند به نمايش درآمده و آثاري متنوع از هنرمندان نسل‌هاي مختلف در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است. با نگاهي به آثار اين نمايشگاه مي‌توان ديد که هنرمندان علاوه بر ابزارها و موادي که به طور سنتي به عنوان ابزار طراحي شناخته مي‌شوند، رنگ‌ها و مواد ديگري را هم به کار گرفته‌اند تا سوژه‌هايي مانند انسان، طبيعت، موضوعات شخصي يا دغدغه‌هاي اجتماعي را به تصوير بکشند.

مداد و انواع قلم فلزي همچنان بيشترين طرفدار را در ميان طراحان دارد. احمد مرشدلو با هاشورهاي آشناي خود منظره‌اي از درختان قطع شده را با خودکار سياه به تصوير کشيده است و سعيد رفيعي منفرد با خطوطي ساده و بي‌تکلف انسان و گل را سوژه طراحي‌هاي خودکاري خود قرار داده است.

علي خسروي نيز با استفاده از راپيد روي مقوا پرتره افراد شناخته شده را نمايش داده است و شيده تامي با مداد به طراحي آزاد از پرتره‌هاي مختلف پرداخته است. مهدي حسيني نيز داستان‌هاي ديني را با مداد روي کاغذ آورده است.

بهرام کلهرنيا موجودات غريب و درهم پيچيده را با مداد طراحي کرده است و رحيم مولاييان با روان‌نويس روي کاغذ به ترسيم شخصيت‌هايي برآمده از تاريخ و اسطوره پرداخته و تصاويري روايت‌گر به وجود آورده است.

اما محمد حمزه با دوري کردن از شکل رايج نگاه به طراحي، حجمي را از سقف گالري آويخته است که از مچاله کردن پارچه بومي نقاسي شده به وجود آمده است. فرح ابوالقاسم در قاب‌هاي کوچک خود علاوه بر طراحي روي کاغذ از مواد ديگري مانند نخ، توري فلزي، طلق و... استفاده کرده است.

در بخش ديگري از آثار هنرمندان رنگ حضور جدي دارد و آثار آنها از تعريف‌هاي رايج درباره طراحي عبور مي‌کند. علي نصير در تابلوهاي رنگارنگ خود از ترکيب رنگ‌هاي گوناگون استفاده کرده و شهرام کريمي طراحي‌هاي رنگين خود را بر روي کاغذهايي نمايش داده که بدون واسطه روي ديوار سوزن شده‌اند. عيسي جباري در تابلوهاي کوچک و رنگارنگ خود اشکال گوناگون را به شيوه‌اي کلاژگونه در کنار هم قرار داده است و فرشيد شفيعي با ماژيک و جوهرهاي رنگي به طراحي پرداخته است.

نمايشگاه گروهي طراحي با عنوان 
امير سقراطي کيوريتور نمايشگاه "طراحي به مثابه زيستن" در گفت و گو با هنرآنلاين به بيان توضيحاتي درباره اين نمايشگاه پرداخت:

چه شد که گردآوري آثار اين نمايشگاه به شما سپرده شد؟

امسال در شوراي تجسمي خانه هنرمندان تصميم گرفته شد که ششمين دوره نمايشگاه مهماني هنر در ماه رمضان به طراحي اختصاص پيدا کند. من سال‌هاست طراحي مي‌کنم و چندين نمايشگاه طراحي در گالري دستان برگزار کرده‌ام و با توجه به اينکه نماينده انجمن هنرمندان نقاش در اين شورا نيز هستم اين کار به من سپرده شد.

بر چه اساسي هنرمندان و آثار حاضر در نمايشگاه را انتخاب کرديد؟

هنرمندان از نسل‌هاي مختلف هستند و مي‌خواستم همنشيني هنرمندان نسل‌هاي مختلف را در کنار هم داشته باشيم. طراحي امروز ايران فقط پيش‌طرح سازي براي نقاشي نيست، بلکه طراحي يک رسانه است که به طور مستقل حرف مي‌زند، حالات و احساسات هنرمند را مطرح مي‌کند، موضع‌گيري‌هاي شخصي در آن هست و به مباحث اجتماعي و سياسي واکنش نشان مي‌دهد. به دليل اينکه زبان نويي در طراحي وجود دارد مي‌توانيد زبان بصري را گسترش دهيد و از زبان محافظه‌کارانه نقاشي امروز ايران فراتر برويد. بر اين اساس طراحي‌هايي از چند نسل مختلف را انتخاب کردم که جهان عاطفي هنرمند يا ديدگاه سياسي و اجتماعي او را مي‌توان در آنها ديد. اين طراحي‌ها صرفا کاويدن يک شئ نيست بلکه جست و جو کردن در زندگي است.

با توجه به اينکه دايره گسترده‌اي از هنرمندان در اين نمايشگاه حضور دارند، مي‌توان تفاوت مشهودي در نوع نگاه، تکنيک، سوژه و... را در آثار آنها مورد بررسي قرار داد؟

اتفاقي که من در اين نمايشگاه پيگيري کردم اين است که انواع تکنيک‌ها و متريال‌ها را شاهد هستيم. طراحي ديگر آن چيزي نيست که با مداد کشيده شود بلکه انواع رويکردهاي بصري با قطع و اندازه‌هاي مختلف را به عنوان طراحي مي‌بينيم. ابعاد بسيار متنوع، استفاده از رنگ و انواع شگردهاي بصري را در اين آثار مي‌بينيم و قصد داشتم در اين نمايشگاه بگويم طراحي از آن نگاه محافظه‌کارانه آکادميک که رواج داشت فراتر رفته است. مي‌بينيم که نه تنها نسل جديد خيلي به سمت طراحي مي‌رود، که نسل گذشته اساتيد هم اين را درک کرده بود که با طراحي مي‌شود با جهان ارتباط برقرار کرد.

240 اثر از 66 هنرمند در اين نمايشگاه هست و هر کدام آنها از يک منظر قابل توجه است. يک نکته ديگر درباره اين نمايشگاه آن است که تعداد کمي از هنرمندان يک اثر و بيشتر آنها چند اثر روي ديوار دارند و مي‌توان خط سير هنرمند را در اين آثار ديد. در خيلي از نمايشگاه‌هاي گروهي فقط يک اثر از هر هنرمند وجود دارد و بيننده با آن يک اثر نمي‌تواند ديدگاه و جهان عاطفي هنرمند را درک کند.

نمايشگاه گروهي طراحي با عنوان 
انتخاب تعداد آثار به اختيار هنرمندان بود؟

خير. من به اندازه نصف اين آثاري که به نمايش درآمده است را رد کردم و در نهايت  بر اساس استيتمنت و چيدماني که براي نمايشگاه در نظر داشتم از هر هنرمند تعدادي اثر دريافت کردم، که هم آثار هنرمند خوب ديده شود و هم نمايشگاه تنوع و جذابيت داشته و چند بياني باشد. حتي چيدمان اين نمايشگاه هم عادي نيست و سعي کرديم در اين بخش هم اصولي را بشکنيم.

اين چيدمان بر چه اساسي شکل گرفته است؟

با توجه به اينکه چند طيف و نسل از هنرمندان در اين نمايشگاه هستند، گالري مميز و گالري زمستان را به اساتيد و هنرمندان شناخته شده اختصاص داديم. گالري‌هاي ميرميران و پاييز به هنرمندان حرفه‌اي 35 تا 42 سال که نمايشگاه‌هاي انفرادي متعدد برگزار کرده و خود را تثبيت کرده‌اند، اختصاص دارد. ساير گالري‌ها به جوانان 24 تا 35 سال اختصاص دارد که اغلب آنها نمايشگاه انفرادي نداشته‌اند و هنوز در حال معرفي به جامعه هنري هستند. بنابراين مخاطبان مي‌توانند طيف‌هاي مختلف اثار هنرمندان را در کنار هم مرور کنند.

نکته‌ قابل توجه در اين نمايشگاه آن است که مخاطب با تنوع زياد در متريال، رنگ و نوع ارائه آثار مواجه مي‌شود. تا چند سال پيش طراحي به کاري گفته مي‌شد که با مداد و زغال روي کاغذ کشيده شود و اغلب پيش زمينه‌اي براي يک کار ديگر بود. حالا بيان مستقل و استفاده از ابزار مختلف در طراحي به وجود آمده ولي اين سوال پيش مي‌آيد که تفاوت طراحي و نقاشي چيست. با توجه به اينکه بسياري از اين آثار قبلا در نمايشگاه‌هايي با عنوان نقاشي ارائه شده بودند، تعريف طراحي و تفاوت آن با نقاشي چيست؟

شايد اين تفاوت را زماني بتوانم توضيح دهم که يک نمايشگاه نقاشي کيوريت کنم و آن زمان مخاطب متوجه تفاوت‌ها مي‌شود. در تعريف طراحي عده‌اي مي‌گويند بايد آني و في‌البداهه باشد اما من اعتقادي به اين حرف ندارم. بخش عمده آثاري که در اين نمايشگاه ديده مي‌شود طراحانه هستند يعني رويکرد طراحانه دارند و ساختار جست و جوگرانه طراحي در آنها وجود دارد.

در بخشي از آنها تاکيد بر خط ديده مي‌شود و شايد در بعضي کارها سرعت خلق اثر دخيل باشد، اما براي رسيدن به اينکه آنها نقاشي يا طراحي هستند، ديدگاهي در کيوريتوري داشتم که شايد يک نفر ديگر آن ديدگاه را نداشته باشد. من با اين موضوع مخالف نيستم و فکر مي‌کنم بايد بنشينيم و تعريفي از طراحي به دست آوريم و بعد دوباره آن را خط بزنيم. به نتيجه رسيدن در اين که چه اثري طراحي يا نقاشي است ما را به جايي نمي‌رساند اما مي‌تواند مشخص کند که چگونه مي‌توانيم دوباره تعريف‌ها را از نو بسازيم و با آنها به هنر نگاه کنيم. اما به شخصه معتقد نيستم که با اصول مشخص بتوانيم يک اثر هنري را فقط در يک تعريف بگنجانيم.

مساله ديگري که در اين نمايشگاه وجود دارد و در کيوريتوري به آن توجه کردم اين بود که سابقه هنرمند در ژانر طراحي برايم مهم بود. مثلا محمد همزه در اين نمايشگاه چيدمان حجمي دارد که چون رويکرد طراحانه او را در آثار ديگرش ديدم اين کار را هم در ادامه آن مي‌بينم. اين نمايشگاه از آدم‌ها دعوت مي‌کند آثار هنرمندان را در ادامه فعاليت‌هايشان ببينند نه به عنوان تک اثر. به همين دليل بعضي از هنرمندان يک اثر و بعضي ده اثر دارند. فرشيد مثقالي جزء معدود هنرمندان با تک اثر است و مي‌دانيم که او کارهاي متنوعي کرده ولي همان يک طراحي نشان مي‌دهد که ايشان طراح است. بنابراين نمايشگاه دعوتي است که هنرمندان را با رزومه‌هايشان ببينيم و همچنين جوانان را معرفي کنيم و بگوييم اينها طراحان آينده هستند.

نمايشگاه گروهي طراحي با عنوان 
ديدگاه شما به عنوان کيوريتور در اين که چه آثاري به عنوان طراحي در اين مجموعه قرار بگيرند نقش داشت. در سال‌هاي اخير توجه به کيوريتوري بيشتر شده و نمايشگاه‌هاي انفرادي يا گروهي توسط کيوريتور شکل مي‌گيرد. اصولا حضور يک کيوريتور و ديدگاه او چه تاثيري بر مقصود نهايي نمايشگاه دارد؟

من در نقد نوشتن، کيوريتوري و تدريس کردن، اصولي دارم که به هنرمند نمي‌گويم چه کاري بکند، بلکه آن چيزي که درون خود هنرمند هست را به او نشان مي‌دهم. مساله مهمي است که ما يک چيز بيروني را به هنرمند اضافه نکنيم بلکه بر اساس ديدن دقيق آثار يک هنرمند به او بگوييم چه توانايي‌هايي دارد و اين توانايي‌ها در يک شکل زنجيروار چگونه مي‌تواند کنار هم قرار بگيرد و بيننده بهتر جهان دروني هنرمند را درک کند.

متاسفانه الان خيلي از کيوريتورها به خصوص در نمايشگاه انفرادي به هنرمند مي‌گويند چه چيزي بکشد، چگونه کارها را بچيند و چه تصويري بسازد. عين همين موضوع را در آموزش هم داريم و مي‌خواهيم همه آدم‌ها شبيه هم شوند. اين رويکرد بر اساس يک مد يا سليقه شخصي کيوريتور، منتقد يا مدرس هست. به نظر من تا زماني که کيوريتور، منتقد يا مدرس جلوي يک اثر هنري قرار نگيرد و چيزي از آن ياد نگيرد نمي‌تواند چيزي به آن هنرمند ياد بدهد. اما متاسفانه اين مشکل را داريم که همه مي‌خواهند به هنرمند بگويند اگر اين طور کار کني بهتر است.

در مورد نمايشگاه‌هاي گروهي هم موضوع کيوريتوري بيشتر به رفاقت تبديل شده و يک نفر با گرفتن وقت نمايشگاه، دوستان خود را هم دعوت مي‌کند و خودش هم در آن نمايشگاه اثر دارد. در حالي که اصلا درست نيست خود کيوريتور در نمايشگاه کار داشته باشد و اين به نظرم بيشتر به دليل ديده شدن او به عنوان هنرمند و کيوريتور است.

 

گفتني است نمايشگاه "طراحي به مثابه زيستن" با آثاري از علي اکبر صادقي، منوچهر معتبر، فرشيد ملکي، منوچهر صفرزاده، فرشيد مثقالي، بهزاد شيشه گران، علي نصير، کريم نصر، علي خسروي، نيلوفر قادري نژاد، شهرام کريمي، مهدي حسيني، نعمت لاله يي، محمدعلي بني اسدي، احمد وکيلي، داود شهيدي، علي ذاکري، معصومه مظفري، شهرام انتخابي، بهرام کلهرنيا، کيومرث کياست، ثميلا اميرابراهيمي، فرح ابوالقاسم، رحيم مولاييان، محمد همزه، شيده تامي، بهنام کامراني، حسين تمجيد، داريوش حسيني، فريدون اميدي، علي راشکي، پژمان رحيمي زاده، فرشيد شفيعي، سعيد رفيعي منفرد، احمد مرشدلو، علي پيروز، عيسي جباري، آيدين خانکشي پور، ياشار صلاحي، مرتضي خسروي، مسلم خضري، جواد مدرسي، سوده داوود، مهدي راحمي، کيان وطن، زرتشت رحيمي، سعيد نودهي، ژاله طالب پور، مريم طباطبايي، نجوا عرفاني، فتانه فروغي، آتنا فريدوني، مرتضي قنبري، امير مخبر، سهراب نبي پور، صادق همتي، حجت اعظم پور، مسيب زارع، غلامحسين سهرابي، سارا صابري فومني، جعفر صادقي، محسن انجم شعاع، پونه اوشيدري، محبوبه پرنيان، پوريا پرهيزکار و افشين حسين زاده تا 22 خرداد در تمام نگارخانه‌هاي خانه هنرمندان ايران برپا است.

 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
در جریان نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی به کدام گزینه رای می‌دهید؟





   
آخرین اخبار  
فراخوان سومین مسابقه بین المللی کارتون هلال سبز ماه ترکیه
فراخوان نهمین دوره جایزه سالیانه تعالی جهانی IIDA
فراخوان جشنواره هنری هفته پژوهش
فراخوان طراحی یادمان شهدای گمنام واقع در باغ نوید نوشهر
پذیرش دانشجو در دانشگاه فرشچیان از سال آینده
تشییع پیکر رضا یاراحمدی در خانه هنرمندان
طلوع خورشید خوشنویسی از پس ابرهای غفلت
برپایی نمایشگاه "تهران تایمز" در گالری سیحون
فراخوان دهمین مسابقه بین المللی کارتون اسکی شهیر ترکیه
فراخوان کتاب تصویرسازی استان چهارمحال و بختیاری
درگذشت یاراحمدی، پیشکسوت مجسمه‌ساز
به دلیل تامین نشدن منابع مالی
افتتاحیه نمایشگاه عکس «ثبت جهانی جنگل های هیرکانی»
بررسی نقاشی‌های دوره قاجار در نشست «گل و مرغ اکنون»
نمایشگاه "میزبانی برنزها" در گالری فرمانفرما


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph