5952
تاریخ انتشار : 10:49:51 , 1397/03/23    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

عکسهای کیارستمی از نمایشگاه تا پرفورمنس
تهران- ایرنا- نمایشگاه عکس‌های عباس کیارستمی از بازدیدکنندگان موزه لوور در کنار نمایش آثاری که از این موزه به تهران آمده اند، پرفورمنسی از یک همنشینی ذهنی برای بازدیدکننده ایرانی ترتیب داده است.

به گزارش ايوانا، مسير بازديد نمايشگاه آثار منتخب لوور در تهران از قسمت شرقي موزه ملي ايران با نمايش اشياي تاريخي که گاه بخشي کاربردي از زندگي و فرهنگ روزمره گذشتگان بوده است و گاه اثري از هنر مغرب زمين، آغاز مي‌شود و بازديدکنندگان پس از کنجکاوي در آثار فرهنگ هاي باستاني يونان، روم، مصر، بين النهرين، فرانسه، ايتاليا و آلمان با تصوير پيکاني به سمت نمايشگاه عکسهاي عباس کيارستمي هدايت مي شوند.

ديوار ورودي نمايشگاه با عکسي از بازديدکنندگان موزه لوور پاريس پوشيده شده است. عکسها بازنمايي لحظاتي هستند که دقايقي پيش بازديدکنندگان موزه لوور در تهران هم آن را تجربه کرده اند.

اين نمايشگاه هيچ فاصله‌اي ميان بازديدکنندگان لوور در پاريس و تهران باقي نمي‌گذارد؛ نمايشگاه پرفورمنسي از همنشيني ذهني بازديدکنندگاني است که فارغ از زمان و مکان براي تماشاي آثار تاريخي در کنار يکديگر قرار مي‌گيرند.

18 قطعه عکس از لحظه بازديد مردم از تالارهاي نقاشي و مجسمه‌هاي موزه لوور پاريس که در سال‌هاي 1374 تا 1390 با دوربين عباس کيارستمي ثبت شده در اين نمايشگاه با عنوان «به من نگاه کن»، به نمايش درآمده است. حالت بازديدکنندگان غالبا پشت به دوربين کيارستمي، دستمايه خلق اين مجموعه منحصر به فرد شده است.

بازديدکنندگان عکسهاي کيارستمي آنچنان با شخصيت هاي درون آثار گره خورده اند که براي تفکيک ميان حال و گذشته بايد در عکسها خيره ماند. با چند قدم فاصله گرفتن از عکسها، پرفورمنس کيارستمي تازه آغاز مي‌شود؛ بازديدکنندگان موزه لوور تهران در حال تماشاي بازديدکنندگان موزه لوور پاريس هستند. عکسهاي کيارستمي ثبت واقعيت لحظه‌ تماشاي يک اثر تاريخي است.

اين همزماني لوور پاريس در کنار لووري که کيارستمي به نمايش گذاشته است در پيوندي معنايي و در همنشيني فرا تاريخي، بازديدکنندگان را در جايگاه سوم شخص قرار مي‌دهد و آنان را به کشف رابطه خود با افرادي که در عکسهاي قاب شده بر ديوار موزه ملي آويخته شده اند، وا مي دارد.

عکسهاي کيارستمي نگاه تحليلي به بازديدکنندگان آثار لوور است که بنا به سنت سينماي او در عين سادگي، مفاهيم عميقي را در خود دارند. کيارستمي در اين مجموعه با استفاده از نشانه ها و عناصر بصري تلاش کرده، ارتباطي بين بازديدکنندگان و آثار را به نمايش بگذارد؛ گاه اين ارتباط نشانه شناسانه است و گاه فرماليستي. عکسهاي کيارستمي با وام گرفتن از يک واقعيت تاريخي، اثري تازه را خلق مي‌کند.

واقعيت يکي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي کيارستمي در فيلم سازي است، او که همواره مخاطب را به نوعي ديگر از ديدن دعوت مي‎‌کند با برهم زدن نظم موجود، واقعيت را به رخ کشيده و از ميان خرابي ها آهنگ زندگي را با حال و احوال خود مي‌نوازد.

کيارستمي در پيش زمينه عکسهايش از موزه لوور، انسان هاي امروز و گذشته را آشتي داده است. در ايست فرماليستي او انسانها راوياني هستند که از گذشته و آينده براي يکديگر از آنچه بود و آنچه شد شهادت مي‌دهند.

«به من نگاه کن» نامي است که کيارستمي در زمان حيات خود براي اين مجموعه برگزيده است؛ نمايشگاهي که بدون حضور صاحب اثر، امکاني براي شناخت بيشتر او فراهم کرده است. کيارستمي براي خلق تصاوير بديع درعکس، فيلم و يا حتي در شعر لحظه‌اي از تجربه کردن دست نمي‏کشيد و در جستجوي مدرنيته در حرفه‏اش، کار را به فعاليتي لذتبخش تبديل مي کرد.


کيارستمي را بيشتر با نام کارگردان مي شناسند. برخي منتقدان در حالي تلاش مي‌کردند تا از طريق فيلمهايش جهان و درونيات او را دريابند که خودش هميشه از نزديکانش مي خواست براي شناختن او به عکسهايش رجوع کنند: «من آنچه که مي دانم و يا حس مي کنم را خودم در عکس هايم پيدا مي کنم، پس مرا در عکس هايم جستجو کنيد».

نشريه فرانسوي «اومانيته» به نقل از کيارستمي درباره اين مجموعه عکسهاي اين هنرمند فقيد از بازديدکنندگان موزه لوور نوشته است: بيننده و خلق از يکديگر جدا نيستند، خالق اثر ديدگاهي خلق مي‌کند که بيننده آن را تکثر مي‌بخشد. گويي بازديدکننده در موزه به زيارت مي‏رود و در سکوت در حالتي روحاني و معنوي غوطه‌ور مي‌شود.

به گزارش ايرنا، 56 اثر موزه لوور از 14 اسفند 96 براي اولين بار شامل بيش از 50 پيکره، نقش برجسته، ظرف، تابلو نقاشي، چاپ سنگي و دو شئ شامل يک تبر مفرغي با کتيبه شاه ايلامي «اونتاش ناپيريشا» و ديگري شئ مفرغي از لرستان مربوط به و ساير آثار مربوط به فرانسه، ايتاليا، اتريش، آلمان، هلند، مصر، ترکيه، سوريه، عراق و هند در نمايشگاهي با عنوان «شکوه تمدن هاي جهان» در موزه ملي ايران به نمايش درآمده است.

هر چند ابتدا قرار بود آثار اين نمايشگاه پس از حدود چهار ماه ( 18 خردادماه 97) به فرانسه بازگردانده شود اما به دليل استقبال قابل توجه بازديدکنندگان، اين مهلت تا 8 مردادماه تمديد شد. 

موزه لوور ( du Louvre) در مرکز شهر پاريس در کشور فرانسه واقع شده و بيش از 35هزار اثر هنري در هشت بخش مختلف اين موزه نگهداري مي‌شود. لوور که از سال 1793 ميلادي تا امروز به عنوان موزه عمومي فعال بوده، با بيش از 9?5 ميليون بازديدکننده در سال، پربازديدترين موزه جهان است.

 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
خرید اثر توسط آقای مرادخانی در حراج تهران یک کار فرهنگی بود یا یک پز سیاسی با پول بیت المال؟





   
آخرین اخبار  
فراخوان جشنواره بین‌المللی کارتون ایتالیا
بیست و پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در تبریز افتتاح شد
گالری خورشید میزبان "مجموعه ی مجموعه ها"
پیام سید مجتبی حسینی به بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان
20 افتتاحیه و 25 فرصت گالری گردی درآدینه 26 مردادماه
مژگان قدوسی: مشکل امروز "پیش‌نگاه" به مرور دامن همه نشریات را خواهد گرفت
گذر هنر پایتخت پاتوق هنرمندان شد
آثار سه نسل از برترین هنرمندان آبرنگ به کیوریتوری الهه نیک پی تحت عنوان "فسانه"
گالری احسان میزبان "وارونا 3"
جریان های نوگرا در هنرهای تجسمی ایران
بازگشت کوزه چهارهزارساله به افغانستان
راه یابی 3تصویرگر ایرانی به جایزه اندرسن 2020
نمایشگاهی با موضوع کم آبی و خشکسالی
سید عباس صالحی: جشنواره تجسمی جوانان فرصتی برای بازنمایی توانمندی هنرمندان جوان
فراخوان پنجمین جشنواره ملی «علمدار کربلا» در چهارمحال و بختیاری


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph