6176
تاریخ انتشار : 10:24:31 , 1397/05/04    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

افتتاح نمایشگاه چهارمین حراج ملی
نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی با حضور جمعی از هنرمندان، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و فعالان عرصه هنر ایرانی افتتاح شد.

به گزارش ايوانا، نمايشگاه چهارمين حراج ملي عصر دوشنبه اول مردادماه 1397 با حضور جمعي از هنرمندان، اساتيد دانشگاه، پژوهشگران و فعالان عرصه هنر ايراني و با نشستي که به منظور تبيين نقش تجارت آثار هنري در اقتصاد مقاومتي و کارآفريني در هنر برگزار شد در مرکز همايش هاي بين المللي رايزن آغاز به کار کرد.

در ابتداي اين نشست که با قرائت قرآن توسط استاد محمدرضا خرميان قاري ممتاز بين المللي آغاز شد، خانم «محمودوند» مديرحراج ملي با بيان اين که نشست نقش خريد و فروش و حراج آثار هنري در اقتصاد مقاومتي با رويکرد کارآفريني در هنر به منظور ايجاد و تقويت نگاه پژوهشي - علمي در کنار اهداف تجاري حراج ملي برگزار مي‌شود، اظهار کرد: لازم است مراکزي که در عرصه اقتصاد هنر فعاليت مي‌کنند در راستاي تبديل کردن فرآيند تجارت کالاي هنري به يک حرکت سه وجهي علمي- پژوهشي- تجاري گام بردارند.

وي افزود: حراج ملي با برگزاري اين نشست و دعوت از پژوهشگران و صاحبنظران به هم انديشي در زمينه تقويت ابعاد علمي – پژوهشي اقتصاد هنر، گام هاي ابتدايي را در اين حوزه برداشته است و اميدواريم در ادامه نيز با کمک اهالي هنر اين مسير را ادامه دهيم.

کرمعلي شيرازي استاد خوشنويسي نيز در اين نشست با بيان اين که عبارت اقتصاد هنر کمتر از يک دهه است در عرصه هنر کشور سر زبان ها افتاده ، اظهار کرد: قبل تر، اين اقتصاد هنر در محافل دانشگاهي شنيده مي شد و ضرورت توجه به اين مقوله در ميان عموم اهالي هنر چندان مورد توجه نبود.

وي با اشاره به تاثير مثبت برگزاري حراج هاي مشهور بين المللي در منطقه بر هنر ايران، افزود: اين حراج ها موجب شد در داخل هم به وجه تجاري هنر توجه شود و حراج هاي داخلي شکل بگيرد که اين حراج ها موجب تحرک بخشي به چرخه توليد آثار هنري و اميدواري هنرمندان کشور شده است.

اين استاد خوشنويسي با بيان اين که جاي خوشوقتي است که حراج ملي بر هنر گذشته و اصيل ايراني تمرکز دارد، تصريح کرد: در هنرهاي اصيل ايراني ??? تا ??? گونه هنر شماره شده که بسياري از آنها مغفول مانده‌اند و حراج ملي هرچه در زمينه برجسته کردن هنرهاي ملي ايران کار کند، باز هم جاي کار وجود دارد.

وي با دعوت از رسانه ها و مسئولان دولتي به حمايت از حراج ها و فعاليت هايي که جنبه هاي اقتصادي هنر را تقويت مي کنند، يادآور شد: در موضوع کارآفريني هنر، فقط هنرمند نيست که از طريق هنر خود امرار معاش مي کند بلکه مشاغل مرتبط زيادي به اين زنجيره متصل هستند و اگر بازار خريد و فروش آثار هنري رونق بگيرد افراد و مشاغل فراواني از اين رونق بهره مند مي‌شوند.

در ادامه اين نشست دکتر بهمن نامور مطلق استاد دانشگاه و معاون سابق صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با بيان اين که در طول تاريخ ايران همواره ظرفيت‌هاي هنر ما بسيار خوب بوده اما در مقابل وضعيت اقتصاد هنر ما بسيار بد بوده، اظهار کرد: اين پارداوکس به اين دليل شکل گرفته که ما سرمايه هاي اجتماعي و فرهنگي را جزو سرمايه هاي ارزشمند ملي لحاظ نکرده ايم و حتي با نگاه مقدس مآبانه به هنر، آن را از اقتصاد جدا کرديم که اين نگاه در نهايت به زيان هنر ما تمام شده است.

وي با بيان اين که با تکيه بر سرمايه هاي اجتماعي و فرهنگي مي‌توانيم هويت ملي خود را حفظ کنيم، يادآور شد: ما در ايران به اندازه کل اروپا سايت هاي تاريخي داريم ولي اين منابع فرهنگي ما را ثروتمندتر نمي‌کنند چرا که در نگاه خود به سرمايه هاي اجتماعي و فرهنگي دچار نقص هستيم.

نامورمطلق با بيان اين که بخشي از سرمايه فرهنگي در وجود هنرمندان نهفته است و بخشي ديگر از آن به صورت اثر هنري عينيت پيدا کرده و به کالاي قابل مبادله تبديل شده، تصريح کرد: کنش‌گران عرصه فرهنگ يعني خالقان آثار هنري، مصرف کنندگان و تجار اين آثار و دولت و سازمان هاي متولي نظارت بر چرخه توليد و عرضه کالاي هنري بايد در جهت ارتقاي سرمايه هاي فرهنگي با يکديگر تعامل و هم افزايي کنند.

اين استاد دانشگاه با تاکيد براين که  ما هنرمندان مولف در طول تاريخ ايران کم نداشتيم و نداريم، افزود: در حوزه تجارت هنر و همچنين مصرف آثار هنري، کنش‌گران ما هنوز رشد کافي پيدا نکرده اند و علاوه بر ضعف هايي که در حوزه تجارت هنر داريم، ضعف فرهنگي و آموزشي موجب شده که قدر و منزلت آثار هنري براي عموم مردم ناشناخته بماند.

در ادامه اين نشست مجيد ملانوروزي رئيس سابق دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به پيوند ديرينه هنر و اقتصاد در ايران اظهار کرد: مهمترين شاخصه صنايع دستي به عنوان يکي از متنوع ترين رسته هاي هنري ايران، برجسته بودن نقش اقتصاد هنر در آنها بوده است. براي مثال فرش يکي از صنايع دستي هنرمحور ايراني بوده که چرخه توليد آن کاملا جنبه اقتصادي داشته و زنجيره توليد آن هم کاملا بومي بوده است.

وي ادامه داد: اين روند در دوره قاجار رو به زوال رفت اما در دهه ?? با شکل گيري گالري ها و نگارخانه ها ، ابعاد اقتصادي آثار هنري جاني تازه گرفت و هنر معاصر تحت تاثير اين تحرک به عنوان سرمايه فرهنگي و اجتماعي پذيرفته شد.

ملانوروزي با بيان اين که اقتصاد هنر در فضاي آکادميک ايران چندان مورد بررسي قرار نگرفته و حتي گاهي در دانشگاه‌هاي ما مقابل ابعاد تجاري آثار هنري جبهه گيري شده است، تصريح کرد: مخالفان تقويت ابعاد تجاري آثار هنري گاهي نقدهايي در قيمت گذاري آثار هنري در در حراج ها در عرصه افکار عمومي مطرح مي‌کنند که جاي اين نقدها در حوزه‌هاي آکادميک بوده زيرا حراج يک بنگاه اقتصادي است و رشد قيمت در اين بنگاه به مسائل فراواني جدا از ابعاد زيبايي شناسي خود اثر هنري بستگي دارد.

وي با بيان اين که ما سالانه ?? هزار دانشجو در رسته هاي مختلف هنري داريم که بعد از فارغ التحصيلي بايد در بازار هنر براي آنها ظرفيت سازي انجام شود، يادآور شد: حراج هايي همچون حراج ملي ظرفيت سازي فعاليت اقتصادي و اشتغال در بازار هنر را انجام مي دهند و اگر خواهان تقويت اقتصاد مقاومتي هستيم و اگر خواهان کارآفريني در هنر هستيم بايد از حراج‌ها حمايت کنيم.

همچنين هادي سيف پژوهشگر هنر نيز در اين نشست با بيان اين که من با واژه حراج براي خريد و فروش آثار هنري ميانه خوبي ندارم، اظهار کرد: ترجيح من اين است که از عنوان آشتي ملي مردم با هنر ملي براي اين گونه اقدامات استفاده کنيم چرا که هنرهاي ملي ما سرمايه ملي، شناسنامه آشکار و بي تغيير ملت ما و سند هويت ملي ايرانيان است.

وي افزود: به زعم من هنر در زندگي مردم ايران رايج و جاري بوده ولي ارتباط تنگاتنگ بين مردم و هنر که در طول تاريخ ايران برقرار بوده در دوره معاصر و با گسترش شهرنشيني به شدت تضعيف شده است.

اين پژوهشگر هنر با بيان اين که توسعه شتابزده و با تقليد از الگوهاي غربي در تضعيف ارتباط مردم با هنر نقش آفريني کرده است، خاطرنشان کرد: به دليل کمرنگ شدن ارتباط هنر و بطن جامعه، اکنون بجاي زندگي کردن با نقش و رنگ، جلوه هاي هنر را به صورت محدود در قفس هايي به نام نمايشگاه و گالري مي بينيم و هنرمندان بزرگي در فقر و گمنامي به سر مي برند.

وي تصريح کرد: ما اهل قلم بايد به ثبت و برجسته کردن هنر و نام هنرمندان گمنام وطن همت بگماريم و با حراج هايي مثل حراج ملي، هنرهاي ملي خود را به عنوان شناسنامه هويت ايران و ايراني به مردم بازتعريف کنيم.

سيف همچنين گفت: ما بايد هر چه در توان داريم انجام دهيم تا هنر هرچند به صرت جويباري باريک در زندگي مردم جريان پيدا کند و مردم را به سوي اين باور رهنمون کنيم که اين هنرها را به عنوان سند هويت ملي ارج بگذارند.

نمايشگاه چهارمين دوره از حراج ملي با 157 اثر در رشته هاي هنري مختلف از جمله حجم، نقاشي، مينياتور، خوشنوسيس، تذهيب، نقاشيخط و صنايع دستي از ساعت 10 صبح دوشنبه اول مرداد تا روز جمعه5 مرداد در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي رايزن واقع درتهران، نياوران، کاشانک، نرسيده به سه‌راه آجودانيه، شماره‌ي 210،  پذيراي علاقمندان است و مراسم حراج نيز در اين دوره طي دو روز پنجشنبه و جمعه 4 و5 مردادماه ساعت 19 با اجراي پژمان بازغي انجام خواهد شد.

 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
در جریان نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی به کدام گزینه رای می‌دهید؟





   
آخرین اخبار  
نمايشگاه آثار 13 هنرمند معاصر و پيشكسوت در با عنوان «در جست و جوي خود» در گالري
فراخوان بستر معماری آینده - CALL FOR IDEAS 2019
"تائو" روی دیوار گالری فردا
گالری پردیس ملت میزبان «هنر فراتر از محدودیت ها»
برگزاری نمایشگاه ساخت ایران در نیاوران
فراخوان جایزه‌ی محصول سبز 2019
فراخوان رقابت هنری ویرانشهر
تسلیت رییس موزه هنرهای معاصر تهران در پی درگذشت احمدرضا دالوند
"جان های سبز"؛ نمایش عکس های آرمان جدیدیان
نمايشگاه نقاشي هاجر رهگذر با عنوان «ماضي مطلق» در گالري آ افتتاح شد
درگذشت احمدرضا دالوند هنرمند مطرح حوزه رسانه
نمایشگاه آثار مصطفی دمیرچی با نام "مرگ لوکس" در هتل اسپیناس پالاس
نمايشگاه نقاشي احمد وكيلي با عنوان «انعكاس ذهن» در گالري ساربان
آثار 13 هنرمند معاصر کشور در گالری کلاهدوزان
اعلام فراخوان ششمین سالانه تبادل چاپ دستی


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph