6352
تاریخ انتشار : 17:12:00 , 1397/06/14    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  
مروری بر نقاشی های اصیل ایرانی
جعل نقاشی قهوه خانه ای، مریضی نابودگر هنری اصیل
گفته می‌شود نقاشی قهوه‌خانه‌ای هیچ‌گاه نتوانسته از نظر قیمت در جایگاه خودش قرار بگیرد، در آسیب‌شناسی این موضوع اعتقاد دارند به دلیل زیاد شدن آثار غیر اصیل در این زمینه رغبت بازار هنر به این سبک کم شده است. با این حال به گفته یکی از این نقاشان اگر امروز قرار باشد پرده‌ای را برای نقالی سفارش بدهند بای

به گزارش ايوانا، نمايشگاهي که قرار است در آستانه ماه محرم با محوريت نقاشي‌هاي قهوه‌خانه‌اي برگزار شود بهانه‌اي شد تا در نشستي پيرامون اين هنر و مباحثي مانند موزه نقاشي قهوه‌خانه‌اي، فعالان اين سبک، قيمت اين آثار و ... سخناني مطرح شود.

نشست خبري نمايشگاه «مروري بر نقاشي قهوه‌خانه‌اي ايران» امروز (14 شهريور ماه) در گالري فردا برگزار شد.

در ابتداي اين نشست مجيد احمدي ـ مدير گالري فردا ـ درباره اين نمايشگاه که جمعه (16 شهريور ماه) افتتاح مي‌شود، گفت: به مناسبت ماه محرم و پيوند ناگستتي نقاشي قهوه‌خانه‌اي با عاشورا تصميم گرفتيم نمايشگاهي با محوريت نقاشي قهوه‌خانه‌اي برگزار کنيم؛ البته موضوع همه آثار مذهبي نيست اما درصد عمده آن‌ها نقاشي‌هاي مذهبي است.

او ادامه داد: جواد عقيلي آخرين نسل از نسل طلايي نقاشان قهوه‌خانه‌اي است که بسياري از کارهاي اين نمايشگاه از مجموعه شخصي او انتخاب شده که بارها در نمايشگاه‌هاي مختلف به نمايش درآمده است. با اين حال ما سعي کرديم تازگي نمايشگاه رعايت شود؛ بنابراين تعدادي کمتر ديده شده و تعدادي اصلا ديده نشده روي ديوار خواهد رفت. نزديک به هشت يا 9 نقاشي شمايل‌ اثر عباس بلوکي‌فر بخشي از نمايشگاه خواهد بود. همچنين پرده‌اي منحصر به فرد به نمايش درمي‌آيد که امضاي عباس بلوکي‌فر و علي‌اکبر لرني را پاي آن است.

احمدي همچنين گفت که به مناسبت برگزاري اين نمايشگاه برنامه‌اي براي پاسداشت جواد عقيلي برگزار مي‌شود.

او بيان کرد: در اين نمايشگاه که تا28 شهريور برقرار است، 23 اثر ارائه خواهد شد. قيمت‌ آثار از سه، چهار ميليون تا 100 ميليون خواهد بود. گران‌ترين اثر متعلق به محمد مدبر است.

مدير گالري فردا توضيح داد: عقيلي شاگرد عباس بلوکي‌فر(نقاش قهوه‌خانه‌اي) بوده و تعداد زيادي از نقاشي‌هاي قهوه‌خانه‌اي را در سال‌هاي طولاني حفاظت کرده است. او به اين حوزه بسيار کمک کرده است.

در ادامه جواد عقيلي ـ مجموعه‌دار و نقاش قهوه‌خانه‌اي ـ با بيان اينکه هنر در خون من است، اظهار کرد: من در مشهد متولد شدم و از کودکي به نقاشي علاقه‌مند بود. يادم است مداد دورنگي را پيدا کردم و نزديک به صد گل با آن کشيدم. سال‌هاي سال براي خودم نقاشي مي‌کردم.

او اضافه کرد: من در رشته راه و ساختمان از دانشکده فني فارغ‌التحصيل شدم، در اين دانشکده از شاگردان مهندس بازرگان بودم. جسته و گريخته طراحي کار مي‌کردم. هاني‌بال الخاص کلاس‌هايي را در دانشکده هنرهاي زيبا گذاشته بود و هر وقت فرصتي مي‌شد از او ياد مي‌گرفتم.

عقيلي گفت: بعد از انقلاب خودم را بازنشسته کردم و رفتم دنبال کار دلم. يک روز در راديو شنيدم کلاس‌هاي نقاشي قهوه‌خانه‌اي در کاخ مرمر تشکيل مي‌شود، استاد اين کلاس‌ها عباس بلوکي‌فر بود. من چون سابقه مذهبي داشتم به نقاشي قهوه‌خانه‌اي علاقه‌مند بودم و قبل از اينکه بلوکي‌فر را بشناسم از او کار داشتم.


اين نقاش ادامه داد: بلوکي‌فر به من گفت حيف است تو در اين کلاس‌ها باشي؛ بنابراين از او خواستم در آتليه به من ياد بدهد و تا آخر عمر در خدمت او بودم. دو نفرمان با هم کار مي‌کرديم. او انساني عارف، استثنائي و وارسته بود. بلوکي‌فر به دليل برخوردهايي که بعد از انقلاب با او شده بود، سرخورده شده بود و به من مي‌گفت تو من را دوباره نقاش کردي. او مثل پدربزرگ بچه‌هاي من بود و من خودم را برادر ناتني او مي‌دانستم. تحصيلات بلوکي‌فر (و ديگر نقاشان قهوه‌خانه‌اي) در حد خواندن و نوشتن بود اما سوادش در حوزه ادبيات از خيلي‌ها بيشتر بود.

او بيان کرد: بعد از فوت بلوکي‌فر چند سال کار مي‌کردم اما بعد به دليل حساسيت به رنگ من را از نقاشي کردن منع کردند. پيش‌تر نقاش‌هاي قهوه‌خانه‌اي، قلم‌مو تا رنگ را خودشان مي‌ساختند.

عقيلي درباره اينکه چگونه به يک مجموعه‌دار در زمينه نقاشي قهوه‌خانه‌اي تبديل شده اظهار کرد: هر کاري که بلوکي‌فر مي‌کشيد اگر بيرون از او بهتر مي‌خريدند که هيچ وگرنه من آن را مي‌خريدم. کارهاي خودم را نمي‌فروختم و کارهاي بقيه را به توصيه بلوکي‌فر مي‌خريدم تا کمکي به آن‌ها کردم.

اين نقاش قهوه‌خانه‌اي در پاسخ به پرسش ايسنا که چرا تا به حال شاگردي را در اين زمينه پرورش نداده است؟ گفت: وقت اين کار را نداشتم و اگر کسي علاقه‌مند بود او را به افراد ذي‌صلاح‌تر از خودم معرفي مي‌کردم.

او همچنين در پاسخ به پرسش ديگر ايسنا درباره اينکه ممکن است نسل نقاشان قهوه‌خانه‌اي تمام شود و ديگر کسي به اين حرفه مشغول نباشد؟ بيان کرد: فکر مي‌کنم به مرور زمان شايد علاقه‌منداني براي اين حوزه پيدا شود. بايد قدر نقاشي قهوه‌خانه‌اي در دنيا دانسته شود. اين سبک صد در صد ايراني است. هيچ‌کدام از نقاشان اين حوزه کلاس نرفتند و درس نخواندند. الان هم در دنيا اين سبک را مي‌شناسند، موزه دوسلدورف با چهار اثر از مجموعه من افتتاح شد.

عقيلي در بخش ديگري از سخنان خود درباره قيمت پرده‌هاي روز قهوه‌خانه‌اي گفت: اگر بخواهند الان چنين کاري سفارش بدهند فکر نمي‌کنم بتوانند زير 20 ميليون‌تومان پرده خوب تهيه‌ کنند. نقاشي قهوه‌خانه هيچ‌وقت (از نظر قيمت) در جايگاه خودش قرار نگرفته است. سعي کرديم واحد انتخابي براي اين رشته در دانشکده هنرهاي زيبا بگذارند که نشد. سعي کرديم از وجود بلوکي‌فر در اين زمينه استفاده شود که نشد.

احمدي نيز در اين زمينه معتقد است: آسيب جدي آثار جعلي اين حوزه است و تعداد زيادي کارهاي غير اصيل وجود دارد و همين باعث شد قيمت نقاشي‌هاي قهوه‌خانه‌اي افت کند. اکثرا نمايشگاه‌هاي قهوه‌خانه‌اي فروش داشته‌اند اما حالا استقبال گذشته را ندارد. اين سبک هميشه طرفدار داشته و دارد 70،80 درصد فروش نقاشي به توريست‌ها نقاشي قهوه‌خانه‌اي است. اما آنقدر کار غير اصيل فروخته شد که رغبت مارکت هنر به اين نوع کم شده است.

در بخش ديگري از اين نشست احمدي با بيان خاطره‌اي از شهرداري تهران که برخي آثار مجموعه‌ عقيلي را براي افتتاحيه پرديس سينمايي ملت امانت گرفته بود، گفت: يک متر و نيم پرده نقاشي (حسين همداني) در افتتاحيه سينما پرديس ملت پاره شد. شهرداري به ما اعلام نکرد که اين پرده پاره شده است. ما خيلي اعتراض کرديم اما نتيجه نداد.

عقيلي نيز در اين‌باره اظهار کرد: هر جايي که قرار است کار را به امانت بگيرد اگر قابش آسيب ببيند سخت نمي‌گيرم اما اگر کار منحصر به فردي پاره شود فرق دارد. حالا اگر بخواهند آثار را به امانت بگيرند از آن‌ها چک مي‌گيرم سالم ببرند و بياورند.

در ادامه احمدي درباره نحوه نگهداري مجموعه عقيلي توضيح داد: آقاي عقيلي چهار انبار دارد که طبقه‌بندي و کارها درست چيده شده است.  

عقيلي نيز درباره تعداد آثار مجموعه‌اش گفت: کار قابل ارائه (تکراري نباشد) 300 اثر مي‌شود وگرنه کل مجموعه شامل بيش از 500 اثر است.

سپس احمدي درباره ايجاد موزه‌اي براي نمايش آثار قهوه‌خانه‌اي بيان کرد: در زمان مديريت قبل در شهرداري تهران 10 تا 15 جلسه با مديران سازمان زيباسازي گذاشتيم. خيلي تلاش کرديم حتي آقاي عقيلي حاضر بود از نظر مالي هم به اين جريان کمک کنند. طرح ارائه کرديم و چند ساختمان را ديديم. طرح جامعي بود که وجود و لزومش واقعا احساس مي‌شود، اما متاسفانه نتيجه نگرفتيم.

در ادامه عقيلي در پاسخ به پرسشي مبني بر تعدد افرادي که به عنوان نسل آخر نقاشي قهوه‌خانه‌اي از آن‌ها ياد مي‌شود، بيان کرد: آخرين کسي که من مي‌گويم نقاش قهوه‌خانه‌اي است و در اين مکتب شاگرد بلوکي‌فر بوده محمدرضا حسيني است.

او همچنين گفت: خيلي خواهش کردند من عضو انجمن مجموعه‌داران شوم اما وقتش را ندارم و دنبال خودنمايي نيستم.

 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
در جریان نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی به کدام گزینه رای می‌دهید؟





   
آخرین اخبار  
نمايشگاه آثار 13 هنرمند معاصر و پيشكسوت در با عنوان «در جست و جوي خود» در گالري
فراخوان بستر معماری آینده - CALL FOR IDEAS 2019
"تائو" روی دیوار گالری فردا
گالری پردیس ملت میزبان «هنر فراتر از محدودیت ها»
برگزاری نمایشگاه ساخت ایران در نیاوران
فراخوان جایزه‌ی محصول سبز 2019
فراخوان رقابت هنری ویرانشهر
تسلیت رییس موزه هنرهای معاصر تهران در پی درگذشت احمدرضا دالوند
"جان های سبز"؛ نمایش عکس های آرمان جدیدیان
نمايشگاه نقاشي هاجر رهگذر با عنوان «ماضي مطلق» در گالري آ افتتاح شد
درگذشت احمدرضا دالوند هنرمند مطرح حوزه رسانه
نمایشگاه آثار مصطفی دمیرچی با نام "مرگ لوکس" در هتل اسپیناس پالاس
نمايشگاه نقاشي احمد وكيلي با عنوان «انعكاس ذهن» در گالري ساربان
آثار 13 هنرمند معاصر کشور در گالری کلاهدوزان
اعلام فراخوان ششمین سالانه تبادل چاپ دستی


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph