6410
تاریخ انتشار : 10:21:23 , 1397/06/31    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

مجید ملانوروزی:برای تک تک تابلوهای تهمینه میلانی قیمت ندادم
مجید ملانوروزی که نام او به عنوان کسی که قیمت تابلوهای نقاشی تهمینه میلانی را تعیین کرده، آمده است درباره این اتفاق توضیح داد.

به گزارش ايوانا، هفته اي که پشت سر گذاشتيم بيشتر تمرکز خبرها و صحبت هاي حوزه تجسمي درباره نمايشگاه نقاشي هاي تهمينه ميلاني بود که به دليل کيفيت پايين آثارش، کپي بودن برخي از آنها از آثار ديگران، قيمت هاي بالاي تابلوها، کنسل شدن نمايشگاه و شکايت ميلاني از گالري ايوان براي تعطيلي نمايشگاهش حاشيه هاي زيادي را ايجاد کرد. اما در اين بين به ميان آمدن نام مجيد ملانوروزي مديرکل سابق مرکز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان کسي که قيمت گذاري آثار را برعهده داشت مساله را وارد فاز ديگري هم کرد که به همين منظور با ملانوروزي گفتگويي انجام داديم.

مجيد ملانوروزي کارشناس هنري درباره قيمت‌گذاري تابلوهاي نقاشي تهمينه ميلاني که در گالري ايوان حاشيه‌ساز شد، گفت: در حال حاضر من مسئوليت دولتي ندارم و مي‌توانم هر فعاليتي انجام دهم. از طرف ديگر دليلي ندارد پيشنهاد قيمت‌هايي که من اعلام کردم، روي آثار گذارده شود چون من مسئول قيمت‌گذاري اصناف نيستم.

وي با بيان اينکه از نقاش بودن تهمينه ميلاني مطلع نبوده است، توضيح داد: چند روز قبل از برپايي نمايشگاه مربوطه، اين هنرمند فيلمساز از من دعوت و درخواست کرد تا براي آثارش قيمت‌ پيشنهاد دهم من هم چون با بازار عرضه و تقاضا آشنايي دارم و چون قبلاً تجربه نشان داده که براي آثار هنري سوپراستارها ميليون‌ها تومان هم خرج مي‌کنند و از طرف ديگر نمايشگاه عکس اين هنرمند در سال ?? با رنج قيمتي10 الي15 ميليون تومان ارايه شده بود، قيمت‌گذاري را انجام و قيمت اين آثار را ا10 الي 25 ميليون تومان پيشنهاد دادم. البته من براي تک تک تابلوها قيمت ندادم بلکه خيلي کلي اين رنج قيمتي را اعلام کردم.

ملانوروزي با اشاره به اينکه قيمت گذاري آثار تهمينه ميلاني براساس کيفيت نقاشي‌هاي او صورت نگرفته است، تاکيد کرد: قيمت‌گذاري ها ارتباطي به نقاشي‌هاي تهمينه ميلاني و هنر او ندارد و ارتباط مستقيم با شهرت او دارد و معمولاً نيز در دنيا اين قانون حاکم است که آثار هنري با توجه به شهرت يک هنرمند به فروش مي‌رسد براي مثال «محمدعلي کلي»35 سال قبل يک تابلوي نقاشي را براي يونيسف به قيمت چندين هزار دلار فروخت و اين در حالي بود که اين ورزشکار شهرت داشت و نقاش نبود. اگر فيلمساز مطرح ديگري هم نمايشگاه نقاشي مي‌گذاشت من با همين استدلال قيمت آثار او را تعيين مي‌کردم.

وي افزود: به نظر من هر کسي آزاد است نمايشگاه آثار هنري خودش را برگزار کند و هر کسي نيز آزاد است اين آثار را نقد کند. البته وقتي يک هنرمند مشهور آثارش را به نمايش مي‌گذارد حتما عده‌اي مردم عادي که اهل گالري گردي نيستند براي اولين بار پايشان به گالري باز مي‌شود که به نظر من از جنبه‌هاي مثبت اين جريان است، اما از سويي ديگر ممکن است هنرمندان ديگر از اين موضوع ناراحت شوند که چرا وقتي کارهاي آنها فروش نمي‌رود، کارهاي کسي که هنرمند تخصصي آن حوزه نيست بايد فروش برود.

مديرکل سابق مرکز هنرهاي تجسمي خاطرنشان کرد: برگزاري نمايشگاه‌هايي مثل نمايشگاه آثار تهمينه ميلاني حداقل اين مزيت را دارد که درباره آنها بحث و گفتگو شود، اما تخريب، ناسزا و حتي تعطيلي گالري مواردي نيست که مطلوب باشد. هر منتقدي مي‌تواند در مورد آثار يک سلبريتي، نقاش غيرحرفه‌اي يا نقاش خودآموخته صحبت کند و بحث هاي حول اين موضوع حتما به نشاط جامعه هنري کمک مي کند.

وي درباره کپي بودن برخي آثار تهمينه ميلاني بيان کرد: کپي کردن آثار هنري از نظر من توجيهي ندارد و مطلبي که در هنر مهم است، خلاقيت است. وقتي نويسنده، شاعر يا فيلمسازي نقاشي مي‌کشد خيلي دوست دارم آن را ببينم تا از قوه خيال و خلاقيت او مطلع شوم، براي مثال دوست داشتم بدانم احمد شاملو چطور نقاشي مي‌کشد و به چه فضايي فکر مي‌کند.

ملانوروزي در پاسخ به اينکه آيا گالري ايوان حق دارد نمايشگاه تهمينه ميلاني را به دليل کپي بودن آثار تعطيل کند،  گفت: در اين مورد بله، مي‌توان حق را به گالري داد که نمايشگاه را تعطيل کند، اما اگر موج رسانه‌اي سبب تعطيلي يک نمايشگاه شود، مناسب نيست. معمولاً در دنيا يک گالري، قراردادهاي درازمدت با هنرمندان خود مي بندد و همه نوع امتياز و خدمات به آنها مي‌دهد و مسير طولاني را با آنها طي مي‌کند و حتي در سودهاي هنرمندان نيز سهيم مي‌شود.

وي ادامه داد: من با تعطيلي نمايشگاه مخالفم، چراکه گالري مي‌توانست بدون تعطيلي از آثار کپي نمايشگاه اعلام برائت کند.

ملانوروزي در پايان گفت: به نظر من جامعه و به ويژه جامعه هنري از بسياري موضوعات اجتماعي، سياسي و اقتصادي عصباني است و به دور از اين موضوعات مي‌تواند در جو آرامي با مسايل به صورت دقيق برخورد کند، همانطور که شما بعد از مدت زماني در فضاي رسانه‌اي با آن برخورد کرده‌ايد.

منبع خبر: مهر

 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
در جریان نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی به کدام گزینه رای می‌دهید؟





   
آخرین اخبار  
نمايشگاه آثار 13 هنرمند معاصر و پيشكسوت در با عنوان «در جست و جوي خود» در گالري
فراخوان بستر معماری آینده - CALL FOR IDEAS 2019
"تائو" روی دیوار گالری فردا
گالری پردیس ملت میزبان «هنر فراتر از محدودیت ها»
برگزاری نمایشگاه ساخت ایران در نیاوران
فراخوان جایزه‌ی محصول سبز 2019
فراخوان رقابت هنری ویرانشهر
تسلیت رییس موزه هنرهای معاصر تهران در پی درگذشت احمدرضا دالوند
"جان های سبز"؛ نمایش عکس های آرمان جدیدیان
نمايشگاه نقاشي هاجر رهگذر با عنوان «ماضي مطلق» در گالري آ افتتاح شد
درگذشت احمدرضا دالوند هنرمند مطرح حوزه رسانه
نمایشگاه آثار مصطفی دمیرچی با نام "مرگ لوکس" در هتل اسپیناس پالاس
نمايشگاه نقاشي احمد وكيلي با عنوان «انعكاس ذهن» در گالري ساربان
آثار 13 هنرمند معاصر کشور در گالری کلاهدوزان
اعلام فراخوان ششمین سالانه تبادل چاپ دستی


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph