6411
تاریخ انتشار : 12:58:15 , 1397/06/31    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  
نوآوری در هنر عاشورایی در گفتگو با مجید احمدی:
تاثیر واقعه عاشورا در تاروپود آثار هنرمندان ایرانی نهفته است
مدیر گالری فردا با بیان اینکه واقعه عاشورا در طول تاریخ به شکل های مختلف در آثار هنرمندان به تصویر کشیده شده است، گفت: واقعه عاشورا در بطن تاریخی هنر ما جریان داشته و دارد.

به گزارش ايوانا، مجيد احمدي، کارشناس هنري و مدير گالري فردا در پاسخ به اين سئوال که تحولات اجتماعي تا چه اندازه در هنر عاشورايي تاثير گذاشته و چقدر مفاهيم متناسب با شرايط زمان در اين آثار به نمايش درآمده، گفت: هنرهاي تجسمي بازخورد وقايع و اتفاقاتي است که در يک برهه زماني و اجتماعي رخ مي دهد؛ يک هنرمند تحت تاثير فضاي بيرون است و کاري را بر اساس دنياي پيرامونش نباشد خلق نمي کند چرا که در تاريخ هنر ماندگار نيست، همين رويکرد را مي توان به هنر ديني هم بسط داد.

 

وي  با بيان اينکه من اصولا با مرزبندي در هنر موافق نيستم، خاطر نشان کرد: به نظر من نمي توانيم بگوييم مثلا اين اثر هنر ديني است و آن يکي ديني نيست، هر هنري برخاسته از جامعه خود است، حال اگر فضاي يک جامعه مبتني بر اصول ديني باشد، هنرمند هم آن فضا را در اثرش متجلي مي کند.

 

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا در  سال هاي اخير، در بيان مفاهيم و سبک هنر مذهبي و عاشورايي تحولي پديد آمده، گفت: همه وقايع مهم در کل تاريخ در هنرها بازخورد خاص خود را داشته؛ مثلا يکي از مهمترين آثار خلق شده در هنر مدرن دنيا تابلوي «گرونيکا» اثر پيکاسو است که بازخورد يک جنگ و کشتار در اسپانياست. هميشه يک اتفاق هاي اين چنيني بر هنر تاثير مي گذارد. ما يک واقعه مهم و دراماتيک مذهبي تاثيرگدار مثل عاشورا داريم که اين واقعه در طول تاريخ دستمايه هنر هنرمندان زيادي شده است، ولي سبک به سبک در هر دوره اي فرق کرده است، يک زماني نقاشان قهوه خانه اي، نقاشان دوره قاجار فضاي عاشورا را در پرده هاي عاشورايي يا نقاشي قهوه خانه اي متبلور کردند، بيش از دوران قاجار هم اين فضا را هنرمندان در نقاشي هاي لاکي خود يا تصويرسازي در کتاب هاي قديمي متبلور کردند.

 

 اين کارشناس هنري با بيان اينکه واقعه عاشورا در طول تاريخ به شکل هاي مختلف توسط هنرمندان به تصوير در آمده است؛ خاطر نشان کرد:  کمال الملک مي آيد تابلوي تکيه دولت را مي کشد که در آن صحنه هايي از عاشورا را نشان مي دهد، به تصوير کشيدن واقعه عاشورا در طول تاريخ به انحاي مختلف در سبک هاي مختلف تکرار شده است. جامعه مدرن شايد اکنون ديگر آن سبک ها را نپسندد، پس  هنرمندان همان فضا را در مديوم ها ديگر و با متريال هاي متفاوت نمايش مي دهند. اين فضا، فضايي نيست که هنرمندان جديد ما آن را فراموش کرده باشند، بلکه در بطن تاريخي هنر ما وجود داشته و خواهد داشت.

 

مجيد احمدي در پاسخ به اين سئوال که نهادهاي متولي امر چقدر در توليد مفاهيم هنر عاشوريي موثر عمل کرده اند، گفت: متاسفانه نهادهاي متولي امر هنر مذهبي نتوانسته اند چنان که بايد موثر باشند؛ چراکه بيشتر به دنبال سفارش آثار با مضامين و شکل هاي خاص بوده اند و هنرمندان هم نسبت به اين رويکردها واکنش مناسبي ندارند و ان را نمي پذيرند.
منبع: شبستان

 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
در جریان نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی به کدام گزینه رای می‌دهید؟





   
آخرین اخبار  
روزنامه تهران تایمز بر دیوار گالری سیحون
نمایشگاه آثار ناصر اویسی در موزه هنرهای معاصر
برپایی نمایشگاه "آبی بی‌کران"
برگزاری کنفرانس "سیر تحولات خوشنویسی ایرانی در دوره قاجار"
فراخوان طراحی کارخانه ای برای کودکان
فراخوان طراحی اسکان اضطراری در پاراگوئه
فراخوان چهارمین دوسالانه ملی پوستر رضوی
نمایشگاه "تصرف" در گالری ویستا
نمایشگاه "ساکن" در گالری اثر
آیدین آغداشلو: خط میرعماد را به قلب خود می‌چسبانم
برپایی نمایشگاه "ایسِجسیس" در ساختمان کندوان
نمايشگاه گروهي عكس "فراموشي" در گالري سايه
نمايشگاه مجسمه ابوذر ونكي در گالري شيرين
نمايشگاه كاريكاتور بزرگمهر حسين پور در گالري راه ابريشم
نمايشگاه نقاشي شادي نوياني در گالري شيرين


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph