6511
تاریخ انتشار : 13:15:52 , 1397/07/17    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

از کتیبه‌ بيستون تا نقش رستم و تخت جمشيد در گالري كاما
نادر خدیری که چندسالی است مشغول ساخت نمونه هایی از کتیبه های تاریخی ایران است درباره نمایشگاه اخیرش و همچنان کارهای پیش رو توضیح داد.
به گزارش ايوانا، نادر خديري که اين روزها نمايشگاه آثارش در قالب کتيبه در گالري کاما به نمايش در آمده است در اين باره گفت: اين نمايشگاه شامل بخشي از نمونه هاي ساخته شده توسط من از کتيبه‌هاي هخامنشي است که اهميت زيادي براي باستان‌شناسان و زبان‌شناسان دارند. البته مجموعه من شامل 16 کتيبه است اما در اين نمايشگاه فقط 6 کتيبه به نمايش در آمده که از کتيبه بيستون تا نقش رستم و کتيبه‌هايي از تخت جمشيد را شامل مي‌شود.
اين هنرمند درباره روند ساخت نمونه‌اي از کتيبه‌هاي تاريخي، تصريح  کرد: از آنجا که کتيبه‌هاي تاريخي در خطر فرسايش، اتفاقات منجر به شکسته شدن و رسوب قرار دارند و ممکن است بر اثر عوامل مختلف شکل  ظاهري‌شان تغيير کند، بر همين اساس مطالعه روي کتيبه‌ها را آغاز کردم و ساخت آنها را با متريال مختلف مثل کاغذ، چوب، سنگ و ... در پيش گرفتم.
وي با اشاره به اينکه در ساخت و بازآفريني اين کتيبه‌ها از ملات ايراني الهام گرفته است، گفت: متريال اين کتيبه‌ها هم ملات مقاومي دارند و هم امکان حجاري را مي‌دهد. در حقيقت پايه مواد سازنده کتيبه‌ها، طبيعي و پايدار است و ماندگاري بالايي هم دارد. همچنين در اين پروژه با استفاده از قلم و چکش متون موجود در اسناد تاريخي را به همان فرم خطوط روي کتيبه‌هايي که ساخته‌ام حک کردم.
خديري درباره اينکه آيا کتيبه‌ها نمونه عين به عين اسناد تاريخي موجود هستند و هيچ تفاوتي با کتيبه‌هاي قديمي ندارند، گفت: فرم و شکل خطوط همان است ولي به لحاظ زيبايي‌شناختي سليقه خود را هم وارد آثار کرده‌ام. هدف از اين کار مستندنگاري بوده که اين سندها را که برايمان اهميت دارد و باستان‌شناسان زيادي آنها را رمزگشايي کرده‌اند به مردم دنيا نشان دهم و به نوعي بازنويسي انجام دهم که هرکس در مقابل آن قرار گرفت بداند خطوط ميخي به چه شکل است و چطور نگارش مي‌شده است.
وي افزود: از آنجا که بسياري از اين کتيبه‌ها قابليت حمل و نقل ندارند و بيشتر در کاخ‌ها يا روي کوه‌ها بوده‌اند اين امکان وجود نداشته که همه به آن دسترسي داشته باشند يا بتوانند آن را مشاهده و مطالعه کنند لذا من سعي کردم با بازنويسي آنها امکاني را فراهم کنم که افراد بتوانند کتيبه‌ها را از نزديک ببينند و بخوانند. البته من مستندنگاري و بازنويسي کتيبه‌هاي دوره هخامنشي را که به زبان فارسي باستان نوشته شده اند انجام داده ام.
به گفته وي، کتيبه‌ها بر اساس نسخه پروفسور اشميت به عنوان آخرين نمونه اصلاح شده‌اي که زبان‌شناسان، موزه‌ها و دانشگاه‌ها به آن استناد مي‌کنند، ساخته شده‌اند.
خديري متريال و مدت زمان ساخت کتيبه‌هاي هخامنشي را اينگونه تشريح کرد: موادي که استفاده کرده‌ام برگرفته از يکي از ملات‌هاي ايراني است و در معماري ايراني (فضاهاي داخلي و المان‌هاي تزييني) از آن استفاده مي‌شده و من آن را با يکسري تغييرات که باعث يکدستي آن شود، به دست آوردم همچنين سعي کرده‌ام در اين متريال بر ارگانيک و طبيعي بودن توجه داشته باشم. فرمول ساخت اين مواد مختص به من است و جاي ديگر نمونه‌اي از آن نيست.
خديري درباره مدت زمان ساخت 16 کتيبه‌ هخامنشي گفت: ذهنيت اوليه براي اين پروژه از سال 1383 شکل گرفت و در آغاز هم قرار بود روي متون ايران باستان و زبان پهلوي کار کنم اما با مطالعه روي خطوط پهلوي به فارسي باستان و هخامنشي رسيدم و متوجه جذابيت کار روي کتيبه‌هاي بزرگ شدم. از سال ???? به طور  جدي کار آغاز شد و با دستيابي به متريال 16 کتيبه در طول 12 سال ساخته شد که البته در گالري کاما به دليل محدوديت فضا 6 کتيبه آن به نمايش در آمده است.
وي با اشاره به اينکه ساخت کتيبه‌هاي هخامنشي هنوز ادامه دارد، تاکيد کرد: من 30 کتيبه را انتخاب کرده‌ بودم ولي از آنجا که ساخت آن زمان‌بر و هزينه‌بر است محدوديت‌هايي برايم ايجاد مي‌کند چرا که در اين پروژه هيچ حمايتي انجام نشده و من با توان شخصي کتيبه‌ها را مي سازم.
خديري اعلام کرد: با توجه به اينکه کتيبه‌ها را بر اساس متون مستند مي‌سازم فکر مي‌کنم 14 کتيبه ديگر را تا 2 سال آينده به پايان رسانم.

اين کتيبه‌ساز درباره ابعاد کتيبه‌هايش و وزني که دارند، اظهار کرد: سعي کردم کتيبه‌ها با همان ابعاد واقعي باشند براي مثال کتيبه بيستون 2*4  متر است و وزن آنها با توجه به اندازه‌شان 20 تا 60 کيلوگرم است، البته کتيبه‌هاي بزرگ مثل بيستون چيزي حدود 140 کيلو وزن دارد. تاکيد من در انتخاب متريال اين بود که بتوانم به لحاظ بصري هم نمونه‌اي از کتيبه تاريخي ارايه کنم و کتيبه‌ها به گونه‌اي ساخته شوند که بنابر اسناد تاريخي با احترام با آنها رفتار شود، همچنين مي‌خواستم وزن کتيبه‌ها در جابجايي، محدوديت ايجاد کند و همين سنگيني عامل محافظت‌کننده باشد.
وي درباره ارايه کتيبه‌هايش در قالب نمايشگاهي در خارج از کشور نيز بيان کرد: پيشنهادهايي مطرح شده اما هنوز در حال بررسي هستيم که در چه فضايي مي‌توان نمايش مناسبي از اين کتيبه‌ها داشت. ترجيح من اين است که اين نمايشگاه در موزه‌هاي خاص باشد و برايم مهم است که آثارم را به عنوان کار مستند ارايه کنم چون کار من صرفا اثر هنري محسوب نمي‌شود. حدود 80 درصد از کار من بر اساس مستند و پژوهش است و تنها 20 درصد آن اثر هنري و تکنيکال است در نتيجه مي‌خواهم نمايشگاه خارج از ايران در موزه باشد تا برخورد آکادميک و تخصصي با کتيبه‌ها شکل گيرد.
وي درباره دلايل حمايت نشدن از ساخت کتيبه‌ها نيز گفت: زماني پيگير جذب حمايت بودم اما بعد به اين نتيجه رسيدم که براي بسياري از نهادها ارزش اين کار گنگ است ولي علاقه شخصي‌ام باعث شد تا اين کار را بدون وابستگي و يا حمايتي که بخواهد به مميزي يا اعمال سليقه شخصي منجر شود، انجام دهم.
اين هنرمند درباره هزينه ساخت 16 کتيبه اظهار کرد: برآورد دقيقي نداشته‌ام اما فکر مي‌کنم با سفرهايي که براي پژوهش و بررسي کتيبه‌ها داشته‌ام، چند صد ميليون تومان صرف کرده‌ام.
وي در پايان سخنانش به همکاري با گالري کاما اشاره و تصريح کرد: مدير مجموعه برخورد افتخارآميزي با اين نمايشگاه داشت و او نيز اين دغدغه را داشت که با وجود تبليغاتي که از ايران در دنيا مي‌شود به دنيا بگوييم به عنوان تنها تمدن زنده چه گذشته‌ و فرهنگي داشته‌ و داريم.
نمايش آثار نادر خديري با نام «بازنويسي و مستندنگاري کتيبه هاي فارسي باستان دوران هخامنشي» تا 17 مهر ماه به آدرس پاسداران، خيابان گلستان دهم، پلاک 44، ساختمان فرين، طبقه دوم برپاست.


 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
در جریان نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی به کدام گزینه رای می‌دهید؟





   
آخرین اخبار  
روزنامه تهران تایمز بر دیوار گالری سیحون
نمایشگاه آثار ناصر اویسی در موزه هنرهای معاصر
برپایی نمایشگاه "آبی بی‌کران"
برگزاری کنفرانس "سیر تحولات خوشنویسی ایرانی در دوره قاجار"
فراخوان طراحی کارخانه ای برای کودکان
فراخوان طراحی اسکان اضطراری در پاراگوئه
فراخوان چهارمین دوسالانه ملی پوستر رضوی
نمایشگاه "تصرف" در گالری ویستا
نمایشگاه "ساکن" در گالری اثر
آیدین آغداشلو: خط میرعماد را به قلب خود می‌چسبانم
برپایی نمایشگاه "ایسِجسیس" در ساختمان کندوان
نمايشگاه گروهي عكس "فراموشي" در گالري سايه
نمايشگاه مجسمه ابوذر ونكي در گالري شيرين
نمايشگاه كاريكاتور بزرگمهر حسين پور در گالري راه ابريشم
نمايشگاه نقاشي شادي نوياني در گالري شيرين


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph